20 juni 2005
Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159 vanaf oktober bij de dealer

20 juni 2005 | Met de volledig nieuw ontwikkelde Alfa Romeo 159 presenteert het Italiaanse automerk de opvolger van de 156. Zijn aanzienlijk forsere afmetingen beloven veel ruimte. Het vernieuwde onderstel, een nieuwe generatie motoren en versnellingsbakken claimen dynamiek en volop rijplezier. Giugiaro en het Alfa Romeo Styling Centre tekenen samen voor het carrosseriedesign.

Door zijn karakteristieke design zal iedereen de nieuwe 159 onmiddellijk herkennen als een echte Alfa Romeo. Het ontwerp kwam tot stand in samenwerking tussen Giugiaro en het Alfa Romeo Styling Centre. De V-vorm die over de lange motorkap via de grille omlaag doorloopt tot in de grote ventilatieopeningen onderin de bumperspoiler, de langgerekte vorm van de koplampbehuizing, de uitgebouwde wielkasten, de krachtige heuplijn, de optisch compacte cabine en de horizontale designaccenten van de achterkant met langgerekte verlichtingsblokken, subtiele spoiler en dubbele verchroomde uitlaat - spreken alle dezelfde taal.

Alfa Romeo 159

Het dashboard is als een cockpit om de rijder heen gebouwd. Het starten gebeurt met behulp van een druktoets naast de lezer voor de elektronische sleutel. De isolatie zorgt er, samen met het stijve koetswerk en het 5 mm dikke, dempende glas in de voordeuren, voor dat in het interieur rust heerst. De uitrusting bestaat uit ander andere cruise control, regen- en schemersensoren, ultrasone parkeerhulp, satellietnavigatie (met de mogelijkheid van vogelvlucht perspectief), stembediening van diverse functies, telefoon, klimaatregeling met twee of drie instelbare zones, AQS luchtkwaliteitregeling, radio met CD en MP3, een CD-wisselaar, een Bose geluidsinstallatie met 570 Watt en een extra lage tonen luidspreker, elektrisch verstelbare stoelen en omklapbare achterstoelen.

Het motorenaanbod begint met een drietal nieuwe JTS benzinemotoren. Zowel hun in- als uitlaatnokkenas-timing is continue variabel uitgevoerd (zgn. Twin Phaser techniek) om een hoger rendement en grotere souplesse te realiseren. Zoals de naam JTS al aanduidt, zijn de motoren tevens uitgerust met directe benzine inspuiting. Deze Jet Thrust Stoichiometrische inspuiting zorgt voor extra zuinigheid en kracht. De 3.2 V6 24V levert 260 pk, de 2.2 viercilinder is goed voor 185 pk en de 1.9 heeft 160 pk in huis. Alle motoren voldoen aan de Euro 4-normen. Het drietal is respectievelijk goed voor 322 Nm, 230 Nm en 190 Nm.

Alfa Romeo 159

Als diesel is er de 2.4 JTDM vijfcilinder 20V met 200 pk en 400 Nm trekkracht. Daarnaast zijn er twee 1.9 JTDM motoren. De eerste is een 16V uitvoering met 150 pk en 320 Nm, de 8V variant die goed is voor 120 pk en 280 Nm. Naast de inspuittechniek van de JTDM motoren valt een aantal andere noviteiten op. Zo wordt de turbotechniek verzorgd door een variabele turbo met interkoeler. De 1.9 JTDM krijgt een speciaal voor Alfa Romeo ontwikkelde rotor mee, terwijl de 2.4 JTDM is voorzien van een nieuw ontwikkelde cilinderkop. Alle drie de dieselversies beschikken over zes versnellingen, voldoen al aan Euro 4 en krijgen een partikelfilter mee.

De Alfa Romeo 159 zal in oktober van dit jaar debuteren op de Nederlandse markt. Prijzen zullen te zijner tijd bekend worden gemaakt.