9 augustus 2002
 

Mercedes-Benz CL (1999 - 2006)

Facelift en nieuwe motoren voor Mercedes-Benz CL

9 augustus 2002 | De Mercedes-Benz CL-Klasse presenteert zich komend najaar bij de dealers met een nieuw gezicht, interieurwijzigingen en nieuwe techniek. Hoewel de kosmetische veranderingen ingetogen van aard zijn, heeft de nieuwe CL-Klasse enkele opvallende kenmerken: de vier-ogige koplampen in helder-glasoptiek, alsook een krachtigere voorbumper-unit. Tevens zijn de buitenspiegelhuizen gemodificeerd en voorzien van orientatieverlichting. Deze wordt automatisch ingeschakeld bij het openen van het portier of bij het op afstand bedienen van de centrale deurvergrendeling. De achterverlichting en herziene achterlicht-units ten slotte versterken het karakter van de coupé

Met een nieuw ontwikkelde twaalfcilinder biturbomotor stoot de CL-Klasse door naar de prestatiecategorie van pur sang sportwagens. De V12-motor van de CL 600 levert 368 kW/500 pk en bereikt met 1 bar turbodruk bij 1800 t/min al het maximale koppel van 800 Nm. Daarmee overtreft deze 5,5-liter krachtbron de huidige Mercedes V12 qua vermogen met zo'n 36% en qua trekkracht zelfs met 51%. De geweldige spierkracht katapulteert de CL 600 in 4,8 seconden van 0-100 km/u; zijn voorloper maakte al indruk met 6,1 seconden. De topsnelheid is overigens elektronisch begrensd op 250 km/u. De high-performance CL 55 AMG coupe verschijnt dit najaar met de door Mercedes-AMG nieuw ontwikkelde V8-compressormotor met 5,5 liter inhoud. Ook deze levert 368 kW/500 pk, terwijl het maximum koppel (vanaf 2750 t/min) 700 Nm bedraagt. Vanuit stilstand accelereert deze tweedeurs coupe in 4,8 seconden naar 100 km/u. De CL 55 AMG is voorzien van een vijftraps automatische transmissie met uit de autosport afkomstige tiptoetsbediening aan het stuur.

Tot de technische snufjes behoren behalve de biturbocompressor onder meer een speciaal lage-temperatuurcircuit met twee vloeistofgekoelde intercoolers, driekleppentechniek en dubbele wisselstroomontsteking met permanente vonksterkte-meting, voor een optimale ontsteking. Dankzij de moderne motortechniek en het efficiente emissiesysteem met twee katalysatoren voldoet de nieuwe Mercedes-twaalfcilinder nu reeds aan de strenge EU 4-emissienorm van 2005. Het brandstofverbruik van de CL 600 bedraagt gemiddeld 14,7 l/100 km (ECE-rijcyclus).

Mercedes-Benz CL (1999 - 2006)

Alle motorvarianten in de CL-Klasse worden standaard gecombineerd met een actief veer- en dempingssysteem. Dit Mercedes-systeem, het Active Body Control (ABC), past in fracties van seconden de vering en demping aan de actuele rijomstandigheden aan. Daardoor worden carrosseriebewegingen bij het wegrijden, in bochten en onder het remmen, tot een minimum beperkt. Voor de CL-Klasse modeljaar 2003 hebben de ingenieurs uit Sindelfingen dit actieve systeem uitgebreid met een functie die steeds het actuele totaalgewicht van de auto betrekt in de criteria voor het ABC. Zo werkt het actieve veer- en dempingssysteem nog optimaler onafhankelijk van de belasting en neemt de rijdynamiek toe.

De ambiance van het interieur is onveranderd gebleven. Wel zijn enkele detailverbeteringen doorgevoerd. Zo zijn de schakelaars op de middenconsole nieuw en heeft het standaard COMAND-systeem met geintegreerde radio en CD-speler een tot 6,5" vergrote kleurenmonitor (beeldformaat 16:9) gekregen. Bovendien zal de CL-Klasse voortaan standaard uitgevoerd zijn met het keyless-go systeem, dat het openen van portieren en starten van de auto met de sleutel overbodig maakt.