20 juni 2005
 

Peugeot 206

Autoschade Stormpolder bouwt Peugeot 206 Extreme

20 juni 2005 | Autoschade Stormpolder in Krimpen a/d IJssel heeft een exclusieve, customized versie van een Peugeot 206 GTI gebouwd. Met een getunede motor, een gewijzigd interieur en een aangepaste, agressief ogende carrosserie. Mede daarom viel deze make-over van de 206 GTI in de prijzen bij Full Speed, het landelijke evenement voor auto-tuning en customizing. Aan de verkiezingen namen in totaal zo'n 1.000 customized auto's deel. De jury koos deze 206 GTI Extreme vanwege het opvallende ontwerp, de kwaliteit van de afwerking en van het spuitwerk.

Voor de complete make-over werd de Peugeot 206 GTI volledig gecleand, waarbij de carrosserie werd ontdaan van zaken als sierlijsten en deurknoppen. Vervolgens werd de auto volgens eigen ontwerp weer opgebouwd. De motorkap werd verlengd; deze loopt nu door tot de bumper met zelf ontworpen spoiler. Aan de achterzijde werden de oorspronkelijke achterlichten verwijderd en werd de carrosserie dicht gemaakt. Tevens werd er een nieuwe achterbumpermet spoiler ontworpen met daarin achterlichten die afkomstig zijn van de Alfa Romeo 156 GT. Voor het spuitwerk aan de carrosserie heeft Autoschade Stormpolder gebruik gemaakt van PPG-autolak. Men heeft zelf de zeer heldere kleur groen gemengd. Als contract zijn bepaalde kleinere onderdelen bewerkt met carbonfolie van Future Paint.

Peugeot 206

Het interieur is geheel uitgevoerd met groen leder, in de kleur van de carrosserie. Er werden contrasten aangebracht door verschillende opzetdelen af te werken met carbonfolie met een flitsend ontwerp. Tevens is er een 1000 Watt sterk DVD-navigatie audiosysteem van Pioneer ingebouwd, in combinatie met twee subwoofers en versterkers van JBL. Voor het DVD-systeem zijn zowel boven de middenconsole als in de achterruimte plasmaschermen (15 inch) ingebouwd.

Ook in de motorruimte zijn contrasten met carbonfolie terug te vinden. Hier werd gewerkt met een Zebra-folie. De standaard 206 GTI met 148 PK is getuned tot 218 pk. Hierbij is gebruik gemaakt van een zelf-inlerende chip. Deze past de motorkarakteristieken aan aan het rijgedrag van de bestuurder. Ook is de motor uitgerust met onder meer een speciale nokkenas (modificatie 285 GRD), een speciale cilinderkop (merk: Flower) en een hoekmodificatie van de klepzittingen. Tevens werd de in- en uitlaat geoptimaliseerd en werd een RVS-uitlaatsysteem met sportkatalysator toegepast. Tenslotte werd een AirRide systeem ingebouwd, waardoor de hoogte van de auto variabel is.