20 juni 2005
Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes-Benz toont nieuwe S-klasse

20 juni 2005 | In september maakt de nieuwe S-Klasse zijn opwachting. Net als het huidige model heeft de nieuwe S-Klasse vele technische noviteiten aan boord. De jongste generatie belooft een meer dynamische weggedrag en claimt meer rijplezier dankzij nieuwe, krachtigere motoren.

Het nieuwe vlaggenschip van Mercedes-Benz is in elk opzicht groter dan zijn voorganger. Er is keuze uit twee carrosserievarianten, van 5076 en 5206 millimeter lang, hetgeen respectievelijk 33 en 43 millimeter groter is dan de vorige S-Klasse. De wielbasis groeide met 70/80 millimeter tot respectievelijk 3035 en 3165 millimeter. De carrosserie is tevens 17 millimeter breder en 29 millimeter hoger dan bij het huidige model.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Het stuurwiel en het instrumentencluster vormen de belangrijkste elementen in het nieuwe bedieningsconcept. Hierin zijn alle belangrijke informatie en functies voor de bestuurder geintegreerd. Een centrale rol hierin is weggelegd voor een kleurenscherm. Het "Cockpit Management and Data System", kortweg COMAND, werd herzien en biedt nu meer mogelijkheden. Naast de bekende telematica- en audio-systemen zijn nu ook diverse voertuigfuncties, waarvoor tot nog toe afzonderlijke schakelaars vereist waren, in het systeem geintegreerd. Het COMAND systeem in de nieuwe S-Klasse omvat standaard een radio, CD-/DVD-speler en een ingang voor geheugenkaarten. Als optie levert Mercedes-Benz voor het COMAND systeem een navigatiesysteem met database voor heel Europa op een harddisk. De routeberekening geschiedt hierdoor sneller dan voorheen.

De wielophanging met de doorontwikkelde, standaard gemonteerde AIRMATIC luchtvering levert een belangrijke bijdrage aan het rijcomfort in de nieuwe S-Klasse. Met een druk op de knop kan de bestuurder kiezen tussen een comfortabele of sportieve afstelling. Vanaf een rijsnelheid van 120 km/u alsook in de Sport-stand wordt het voertuigniveau automatisch maximaal 20 millimeter verlaagd om het weggedrag en de aerodynamische eigenschappen te optimaliseren en het brandstofverbruik te verminderen.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Drie van de vier motoren in de nieuwe S-Klasse zijn door Mercedes-Benz nieuw ontwikkeld. Ze bieden tot 26 procent meer vermogen en tot 15 procent meer koppel. Ten tijde van de marktintroductie in de herfst van 2005 is naast de 3,5-liter V6-motor met 200 kW/272 pk ook een nieuwe achtcilinder motor leverbaar van 285 kW/388 pk en 530 Nm vanaf 2.800 tpm. Met deze krachtbron accelereert de S 500 in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u.

In het eerste kwartaal van 2006 zal Mercedes-Benz het motorenprogramma van de S-Klasse uitbreiden met een nieuwe V6 CDI met standaard diesel partikel filter. Deze direct-ingespoten dieselkrachtbron levert een motorvermogen van 170 kW/231 pk en een maximum koppel van 540 Nm vanaf 1.600 tpm. Het gevolg is dat de nieuwe S 320 CDI het voorgaande model qua motorvermogen met circa 13 procent en qua koppel met circa 8 procent overtreft. Het vermogen van de twaalfcilinder motor in het topmodel S 600 zal (leverbaar vanaf begin 2006) 380 kW/517 pk bedragen, terwijl het koppel met bijna 4 procent toenam tot 830 Nm vanaf 1.900 tpm. Standaard wordt de nieuwe S-Klasse met V6- en V8-motorisering voorzien van de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC.