16 juni 2005
Renault Clio (2005 - 2012)

Renault Clio (2005 - 2012)

Renault Clio III officieel onthuld

16 juni 2005 | Na vele geruchten, computertekeningen en spionage-foto's heeft Renault nu officieel de Clio III onthuld. De Clio III is groter en ruimer dan voorheen en belooft veel rijplezier door dynamische weggedrag en haar comfort. Bovendien getuigt deze auto wederom van de expertise van Renault op het gebied van veiligheid. De Clio III neemt het roer over van de Clio II en heeft met haar dynamiek, elegantie en ruimte meer dan ooit.

Met een lengte van 3,99 m is de Clio III een maatje groter geworden en beschikken de inzittenden zowel in de 3-deurs als in de 5-deurs versie over meer ruimte. Het vele licht in het interieur geeft een ruimtelijk gevoel dat ongekend is in deze klasse. De rijpositie en de ergonomische bedieningen verschaffen de bestuurder de nodige rust. De auto is uitgerust met tal van comfort- en veiligheidsuitrustingen; sommige daarvan, zoals de handsfree Renault Card, zijn nieuw in dit segment. Na de Modus biedt ook de Clio III actieve bochtverlichting.

Renault Clio (2005 - 2012)

Vanaf de introductie is de Clio III leverbaar met een groot aantal benzine- en dieselmotoren die conform de nieuwe Euro 4 emissienorm zijn. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1.2 16V (75 pk), een 1.4 16V (100 pk) en een 1.6 16V (110 pk). Van de Dieselmotoren is de 1.5 dCi leverbaar met drie vermogens: 70 pk, 85 pk en 105 pk. De motoren kunnen gekoppeld worden aan dezelfde versnellingsbakken als die van de Modus. De Clio III deelt een belangrijke technische innovatie met de Modus; een gerobotiseerde versnellingsbak waarvan de schakelflippers zich achter het stuur bevinden.

De Clio III streeft naar perfectie voor wat betreft veiligheid en profiteert daarbij van alle kennis van Renault op het gebied van actieve en passieve veiligheid. Net als zijn voorgangers wil ook de Clio III de beste resultaten halen bij de EuroNCAP crashtests. De auto is standaard uitgerust met een 8.0 ABS-systeem van Bosch met elektronische remkrachtverdeler (EBV) en noodstopbekrachtiging. De Clio III is verder leverbaar met het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), dat ook tractiecontrole (ASR), onderstuurcontrole en motorslipkoppelregeling (MSR) omvat, waarbij laatstgenoemde een systeem is dat het motorkoppel verhoogt bij abrupt gas loslaten of terugschakelen.

Renault Clio (2005 - 2012)

Voor de passieve veiligheid is een streng eisenpakket gehanteerd, geheel in de lijn van de verplichting en de expertise van Renault op dat gebied. De constructie van de Clio III bevat talrijke geprogrammeerde kreukelzones; zo is de carrosserie geschikt voor de fixeersystemen van het nieuwste Renault SRP-beschermingssysteem. Het veiligheidssysteem van de Clio III bestaat uit maximaal acht airbags, waarvan twee adaptieve frontairbags met spankrachtbegrenzer en dubbele gordelspanner op de voorste zitplaatsen. In de Clio III wordt op de middelste plaats van de achterbank bovendien een nieuw veiligheidsconcept geintroduceerd voor kinderen van 6 tot 10 jaar.

De Clio III maakt het de gebruikers gemakkelijk: zo is het onderhoudsinterval 30.000 km voor alle benzinemotoren en 20.000 km voor alle dieselmotoren. De concept- en productiekwaliteit garandeert een langere levensduur en een lagere kilometerkostprijs. Bovendien is de Clio III milieuvriendelijk: 95% van het totale gewicht kan eenvoudig gerecycled worden. Met de oplossingen die gebruikt zijn voor het eco-concept van de Clio III loopt Renault bovendien vooruit op de op handen zijnde beperkingen met betrekking tot het gebruik van zware metalen.