14 juni 2005
Renault Modus

Renault Modus

Nieuwe motor en versnellingsbak voor Renault Modus

14 juni 2005 | Renault lanceert een Modus met een nieuwe motor. De 1.5 dCi motor levert in zijn nieuwste versie 78 kW/106 pk en wordt geleverd in combinatie met een nieuwe handgeschakelde zes versnellingsbak. De Modus voldoet hiermee aan de nieuwe Europese emissienorm Euro 4. Deze nieuwe motor is verkrijgbaar op uitrustingsniveaus Luxe (Ambiance Dynamique en Privilege) en Initiale.

De nieuwe motor is gebaseerd op de bestaande 1.5 dCi. Het vermogen is verhoogd van 74 kW/100 pk tot 78 kW/106 pk bij 4.000 t/min en het koppel is met 20% toegenomen van 200 Nm tot 240 Nm bij 2.000 t/min. Daarmee presteert de motor beter: de topsnelheid van de Modus 1.5 dCi 105 bedraagt 186 km/h en de acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 11,2 seconden.

Renault Modus

Deze evolutie van motortype 1.5 dCi gaat uit van de technieken die de basis hebben gelegd voor het succes van de 100 pk versie, zoals de tweede generatie Common Rail-inspuiting, turbo met variabele geometrie en 1.600 bar inspuitdruk. De introductie van een dubbel dempend vliegwiel heeft er voor gezorgd dat de motor minder laag frequente trillingen bij lage toerentallen doorgeeft. De ontwikkeling van een motorblok met groter contactvlak en een vierde ophangpunt voor de aandrijflijn dragen ook bij aan een stillere motor. Verder zorgt de meervoudige inspuiting voor minder verbrandingsgeluiden.

De 1.5 dCi 105 is leverbaar met een nieuwe handgeschakelde zes versnellingsbak. Met een maximaal toegelaten koppel van 240 Nm is deze versnellingsbak bestemd voor benzine- en dieselmotoren met een kleine tot middelgrote cilinderinhoud. De zesde versnelling zorgt voor meer rijcomfort en een lager brandstofverbruik. De dichter bij elkaar gespatieerde eerste vijf versnellingen zorgen ervoor dat de motor zeer goed reageert en zijn trekkracht behoudt. De zesde versnelling verlaagt het toerental waardoor de motor stiller loopt en minder brandstof verbruikt. Het brandstofverbruik bij gecombineerd gebruik en op de snelweg is ook 10% lager.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!