9 juni 2005
Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Wereldrecords voor Mercedes-Benz E 320 CDi

9 juni 2005 | De nieuwe Mercedes-Benz V6 CDI-dieselmotor, heeft zijn kwaliteit in de praktijk bewezen. Drie standaard geproduceerde E 320 CDI's verbeterden de bestaande wereldrecords over 100.000 kilometer, 50.000 en 100.000 mijl zonder technische problemen. De zware test, die dertig dagen duurde, werd uitgevoerd op het hogesnelheidscircuit van Laredo in de Amerikaanse staat Texas. Alledrie de auto's legden de recordafstand van elk 20.000 ronden zonder problemen af. De totale afstand van de drie auto's bedroeg 300.000 mijl (482.802 kilometer), wat overeenkomt met een en een kwart keer de afstand van de aarde tot de maan.

Vooral de wielophanging, het chassis en de elektronica werden tijdens de test zwaar op de proef gesteld, zeker in combinatie met de snelheid en het ongelijke wegdek. De auto's werden bestuurd door drie teams van zes rijders, waaronder de vroegere DTM-coureur Bernd Maylander, de officiele bestuurder van de FIA Formule 1-Safety Car. Elke rijder bracht telkens ongeveer twee uur en tien minuten achter het stuur door, waarna werd gestopt voor brandstof en een rijderswissel. In totaal werden 966 stops gemaakt, die elk gemiddeld twee minuten duurden. Servicebeurten, waarbij ook de gebruikelijke vloeistoffen en aan slijtage onderhevige onderdelen werden vervangen, werden uitgevoerd volgens de reguliere termijnen, aangegeven via een waarschuwingssignaal op het dashboard. De drie auto's ondergingen elk tien reguliere servicebeurten, waarbij de motorolie, lucht- en dieselfilters vervangen werden.

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Naast de genoemde afstandsrecords werden niet minder dan 19 andere records gebroken. Afstandsrecords in mijlen en kilometers en duurrecords over een, zes, twaalf en 24 uur. De recordpogingen vonden plaats onder auspicien van de mondiale automobielfederatie FIA, die voor dergelijke activiteiten zeer strikte reglementen toepast. Zo werden de auto's door waarnemers van de FIA willekeurig uitgekozen in de Mercedes-Benz-fabriek in Sindelfingen en voor, tijdens en na de recordpoging gecontroleerd. Het aantal reparaties dat mocht worden uitgevoerd, was uiterst beperkt en complete delen zoals de motor, de versnellingsbak of het uitlaatsysteem mochten niet worden gewisseld.

De lange-duurtest toonde ook de probleemloze werking van het diesel partikel filter aan. Vanaf 1 juli aanstaande levert Mercedes-Benz als eerste automerk ter wereld in vier Europese landen alle personenauto's met een dieselmotor standaard met een dergelijk filter. Dit filter werkt zonder additieven en is onderhoudsvrij. De regeneratie van het filter vindt automatisch plaats door verschillende functies van het motormanagement. Bij de lange-duurtest in Laredo werden dergelijke filters voor het eerst aan een zo zware en langdurige beproeving onderworpen. Zoals al eerder uit tests van Mercedes-Benz op de testbank en op de weg bleek, functioneren in serie geproduceerde diesel partikel filters ook bij hoge kilometrages in de praktijk.