23 mei 2005
 

Porsche Cayman (2005 - 2012)

Porsche onthult Cayman S

23 mei 2005 | Porsche gaat op 26 november 2005 van start met de nieuwe Cayman S. De tweezitter op basis van de Boxster-serie wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde zescilinder boxermotor, die uit een cilinderinhoud van 3,4 liter een vermogen van 295 pk (217 kW) ontwikkelt. De topsnelheid bedraagt 275 km/h. Voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h heeft de sportwagen met middenmotor 5,4 seconden nodig (met handgeschakelde versnellingsbak). De Nederlandse prijs bedraagt € 81.995,-.

Dankzij het Porsche-systeem VarioCam Plus voor variabele verstelling van inlaatnokkenas en kleplichthoogte, realiseert de Cayman S een koppel van 340 Nm, dat tussen 4.400 en 6.000 toeren beschikbaar is. Tot nu toe was VarioCam Plus uitsluitend voorbehouden aan de 911-serie. Het motorvermogen wordt via een van de Boxster S overgenomen en verder ontwikkelde zesversnellingsbak aan de achterwielen overgebracht. Naar wens is ook een 5-traps automatische transmissie Tiptronic S verkrijgbaar, die via wipschakelaars in de stuurwielspaken kan worden geschakeld. Voor de nieuwe sportcoupe wordt de Tiptronic S-transmissie speciaal afgestemd.

Porsche Cayman (2005 - 2012)

De Cayman S is al op het eerste gezicht direct herkenbaar als een karakteristieke Porsche-sportwagen. Tegelijkertijd onderscheidt hij zich met zijn geheel eigen design toch duidelijk van de modellen Boxster en 911 Carrera. Het ontwerp van het nieuwe front wordt geaccentueerd door ovale koplampen en markante luchtinlaten. In de buitenste luchtinlaten geintegreerde mistlampen onderstrepen de actuele Porsche-ontwerpfilosofie. De relatief lage bovenkant van de voorruit en de geprononceerde dakcontouren accentueren het unieke en dynamische frontaanzicht.

De nieuw gestileerde coupe-lijn met lange wielbasis, een vlak aflopende achterpartij en zijruiten die de dynamische kromming van de achterspatborden volgen, resulteren in het specifieke silhouet van de Cayman S. Het achteraanzicht wordt bepaald door de grote achterklep, de krachtig ogende achterspatborden, de automatisch omhoogkomende achterspoiler en de midden-onder geplaatste, markant gestileerde, dubbele uitlaat. Voor het beladen van de 260 liter grote bagageruimte achterin kan de aan de bovenzijde scharnierende achterklep ver worden geopend. Samen met de bagageruimte voorin (150 liter) en talrijke andere opbergmogelijkheden zorgt dit ervoor dat de Cayman S ook een praktische sportwagen is.

Porsche Cayman (2005 - 2012)

Het aluminium onderstel met grote spoorbreedte benadrukt de sportief-dynamische verschijning van de auto, die standaard is uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen en bijbehorende banden. Als optie kan het Porsche Active Suspension Management worden besteld. Dit omvat een met tien millimeter verlaagd onderstel en een automatische aanpassing van de schokdempers aan de actuele rijomstandigheden. Via een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder kiezen tussen de programmas Normaal en Sport.