20 mei 2005
 

Toyota

Toyota vergroot actieradius brandstofcelauto

20 mei 2005 | Toyota maakte onlangs bekend dat het nieuwe hogedrukwaterstoftanks heeft ontwikkeld voor gebruik in brandstofcelauto's. Beide tanks werden gecertificeerd door het High Pressure Gas Safety Institute of Japan. De versie van 35-MPa voldeed aan de norm van dit instituut inzake samengeperste-waterstoftanks voor toepassingen in auto's, waardoor de tank 15 jaar lang kan worden gebruikt in plaats van 3 jaar voor vroegere tanks. De actieradius werd bovendien met 30 km verhoogd naar 330 kilometer. De 70-MPa versie van de hogedrukwaterstoftank heeft een al actieradius van meer dan 500 kilometer.

De nieuwe hogedrukwaterstoftanks van Toyota zijn voorzien van een antilekbekleding in uiterst sterk nylonhars dat een uitstekende bescherming tegen doorlating van waterstof biedt. De tanks hebben een volledig uit composiet gemaakte structuur, die aan het gezicht wordt onttrokken door een buitenlaag uit koolstofvezel. Dankzij deze materialen zijn ze licht en buitengewoon sterk.

Door het gebruik van nylonhars kon de bekleding van de tank dunner worden uitgevoerd, waardoor de nieuwe 35-MPa tank 10% meer waterstof kan bevatten dan de tank van 35-MPa met dezelfde buitenafmetingen die Toyota vroeger monteerde. Hierdoor verhoogt het actieradius van de Toyota FCHV (Fuel Cell Hybrid passenger Vehicle), die op waterstof rijdt, van 300 naar 330 km in de Japanse 10-15 testcyclus. De tank van 70-MPa, die eveneens voor de Toyota FCHV werd ontworpen, kan bovendien ongeveer 1,7 keer meer waterstof bevatten dan de vroegere tank van 35-MPa, wat een actieradius van meer dan 500 km oplevert in de Japanse 10-15 testcyclus.

Naast andere problemen, zoals de kostprijs, die moeten worden opgelost om brandstofcelautos algemeen te verspreiden, beschouwt Toyota de ontwikkeling van technologie voor waterstofopslag als een essentiele voorwaarde om een voldoende groot actieradius te realiseren. De onderneming blijft op het vlak van de R&D inspanningen leveren om, naast het gebruik van hogedruktanks, nog andere methoden voor waterstofopslag te ontwikkelen.

 
Websitewww.toyota.nl
Deel via