18 mei 2005
Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Mercedes-Benz SL viert 50e verjaardag

18 mei 2005 | Vijftig jaar geleden, in mei 1955, ging de 190 SL in productie. Het markeerde de start van een serie Mercedes-roadsters die tot op de dag van vandaag wordt voortgezet. De eerste SL bracht het tot een respectabele oplage van bijna 26.000 stuks, waarvan er 240 in ons land werden verkocht, een niet gering aantal in de sobere jaren vijftig.

In september 1953 werd de Amerikaanse Mercedes-importeur Hoffman uitgenodigd door de directie van Mercedes om deel te nemen aan een vergadering met betrekking tot de 300 SL. Er werd gesproken over nieuwe concepten en afzetmogelijkheden in de USA. De directie stelde op een gegeven moment voor een tweedeurs cabriolet te maken op basis van de nieuwe 180 sedan. Hoffman zag daar niets in, tenzij het model zoveel mogelijk zou lijken op de spectaculaire 300 SL (de vleugeldeur). Besloten werd om op de New Yorkse tentoonstelling van 1954 een prototype van een roadster te introduceren.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

De ontwikkeling van de roadster bleek uiterst snel te gaan. De eerste schetsen lagen al na twee weken op tafel, na vier weken was er al een schaalmodel in 1:10, na twaalf weken een model in 1:5 en na twintig weken een houten model in 1:1. Tenslotte, na 150 dagen, stond het prototype op de New Yorkse show. Maar alles had niet zo snel kunnen gaan als er niet wat kunstgrepen waren toegepast. Uitgangspunt was dat de nieuwe roadster zoveel mogelijk onderdelen moest gebruiken van de Mercedes 180, inclusief het onderstel. Dat laatste werd eenvoudigweg ingekort en vormde met de carrosserie een zelfdragende constructie.

De indrukken op de New Yorkse show waren dermate gunstig dat Mercedes besloot tot serieproductie over te gaan. Op de Salon van Geneve in 1955 verscheen de 190 SL officieel. Drie versies werden gepresenteerd: een Cabriolet A (de typerende oude Mercedes-naam voor een tweezitscabriolet), een Coupe met afneembare hardtop en een Coupe-cabriolet met zowel een hardtop als linnen kap.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

De 190 SL was in 1955 verfrissend en nieuw. De wederopbouw in de Bondsrepubliek was voltooid en het bezit van een 190 SL betekende status. Het was een auto voor degenen die het gemaakt hadden en dat ook wilden laten zien. Begin jaren zestig was de marktsituatie volstrekt gewijzigd. Voor Mercedes betekende het dat er voor de 190 SL een opvolger moest komen, want stoppen met het SL-idee wilde men niet.

Daarvoor was het succes weer te groot geweest. Zeker in Amerika waar importsportwagens prestige genoten. Zo namen de Verenigde Staten veertig procent van de productie af. Moederland Duitsland zorgde voor twintig procent afname. De rest werd over de gehele wereld verkocht, overal waar Mercedes vertegenwoordigd was, tot aan Australie toe. In Nederland werden destijds zo'n 240 stuks verkocht; opmerkelijk gezien de pittige prijs van 18.500 gulden. In 1963 verdween de 190 SL en werd opgevolgd door de volgende SL, de 230 SL. Dit jaar wordt zijn vijftigjarig bestaan gevierd door clubs wereldwijd.