13 mei 2005
Mitsubishi Colt (2004 - 2014)

Mitsubishi Colt (2004 - 2014)

Mitsubishi intensiveert ontwikkeling nieuwe generatie EV's

13 mei 2005 | Mitsubishi is onlangs een testprogramma gestart met een elektrisch aangedreven Colt. Deze Colt EV is voorzien van wielnaafmotoren en lithium-ion-accu's.

Mitsubishi was een van de eerste autofabrikanten die zich bezighield met de ontwikkeling van Elektrische Voertuigen (EV's). Het boekt de laatste tijd vooruitgang dankzij de ontwikkeling van lithium-ion-accu's. Deze accu's leveren veel meer energie en een beter specifiek vermogen dan andere soorten oplaadbare accu's, terwijl ze een langere levensduur hebben. De lithium-ion-accu's maken hogere topsnelheden en een grotere actieradius mogelijk, maar zorgen ook voor een belangrijke gewichtsbesparing bij hybride- en brandstofcelauto's.

Mitsubishi pioniert al geruime tijd met lithium-ion-accu's. In 1998 vestigde Mitsubishi een afstandswereldrecord tijdens een 24-uurstest met meerdere laadintervallen, met de experimentele, door lithium-ion-accu's aangedreven FTO EV. In 2000 legde de eveneens experimentele Eclipse EV een respectabele afstand van 400 km af op de openbare weg en op een enkele acculading. Bij de ontwikkeling van de volgende generatie elektrische auto's gaat Mitsubishi dan ook uit van lithium-ion-accu's, gecombineerd met het Mitsubishi In-wheel Electric Vehicle-concept (MIEV), waarbij de elektromotoren in de wielnaven zijn ingebouwd. Het voordeel van het MIEV-concept is dat elk wiel onafhankelijk kan worden aangedreven of afgeremd. Dit sluit aan bij de 4x4 technologie die Mitsubishi op de Lancer Evolution, de Pajero en andere vierwielaangedreven modellen toepast. Een bijkomend voordeel van de aandrijving met wielnaafmotoren is het wegvallen van de zware transmissie met versnellingsbak, aandrijfassen en differentieel.

Mitsubishi Colt (2004 - 2014)

Het ontbreken van een transmissie brengt niet alleen een gewichtsvoordeel, maar schept ook veel ruimte om andere grote componenten onder te brengen, zoals accusystemen, brandstofcellen en waterstoftanks, die nodig zijn voor hybride- en brandstofcelauto's. Verder geeft het de designers meer mogelijkheden om innovatieve autovormen te ontwerpen, meer binnenruimte te creeren en om de rijeigenschappen van de auto te verbeteren door de gewichtsverdeling te optimaliseren. Daarnaast kan de structuur van het chassis beter worden afgestemd op een optimale crashbestendigheid.

Het MIEV-concept wordt op dit moment doorontwikkeld en getest, waarbij Mitsubishi de Colt als basis voor de elektrisch aangedreven auto koos. Van de Colt werden de verbrandingsmotor, de benzinetank en de transmissie verwijderd. Vervolgens werd deze Colt uitgerust met 22 lithium-ion-accu's van 40 Ah die op de vloer van de auto zijn gemonteerd. De Colt EV kreeg twee wielnaafmotoren in de achterwielen. Deze motoren leveren een vermogen van 20 kW en een koppel van 600 Nm, waarmee de Colt EV een topsnelheid van 150 km en een actieradius van 150 km heeft. Voor gebruik in vierwielaangedreven auto's worden momenteel nog sterkere elektromotoren ontworpen.

De bijzondere Mitsubishi Colt EV is van 18 tot 20 mei te zien in de Pacifico Yokohama Exhibition Hall, tijdens de autotechnische tentoonstelling van Yokohama, Japan.