11 mei 2005
Porsche 911 (2005 - 2012)

Porsche 911 (2005 - 2012)

Nieuwe Carrera 4 en Carrera 4S bij Porsche

11 mei 2005 | Porsche breidt met de vierwielaangedreven coupes van het type 911 Carrera 4 en 911 Carrera 4S de 911-familie verder uit en zet daarmee ook een lange traditie voort. Het opvallendste kenmerk van de nieuwe 911-modellen is de met in totaal 44 mm verbrede achterkant.

Optioneel kunnen daardoor nu nieuwe typen velgen met de bandenmaat 295/35 ZR 18 en 305/30 ZR 19 besteld worden. De 911 Carrera 4 wordt aangedreven door een 3,6 liter grote zescilinder met 239 kW (325 pk). Hij accelereert in 5,1 sec. van 0 naar 100 km/uur en bereikt een topsnelheid van 280 km/uur. De 911 Carrera 4S-variant is voorzien van een 3,8 liter motor met 261 kW (355 pk). De sprint tot 100 km/h lukt hem in 4,8 sec. De topsnelheid ligt bij 288 km/h.

Porsche 911 (2005 - 2012)

Door de aangepaste vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling, die permanent tussen 5 en 40% van de aandrijfkracht via de voorwielen op de weg brengt, claimen de beide nieuwe Coupes een evenwichtige aandrijving in bochten tot aan het grensbereik, stabiele rechtuitloop tot aan de topsnelheid en verbeterde tractie.

Het Porsche Stability Management (PSM) heeft twee nieuwe functies. De remmen worden voorgeactiveerd voor een noodstop, waardoor de zogenaamde "luchtspeling" tussen remblokken en remschijven geelimineerd en de remweg verder verkort wordt. De tweede nieuwe functie van het PSM wordt geactiveerd wanneer de bestuurder weliswaar snel, maar niet met volle kracht op het rempedaal trapt. In deze situatie compenseert de hydraulische pomp de druk om alle wielen in het ABS-regelbereik te brengen en daardoor het optimale remvermogen te bereiken.

Porsche 911 (2005 - 2012)

Het Porsche Active Suspension Management (PASM) biedt bij normale afstelling een sportief-comfortabele basisafstelling van de schokdempers, gaat echter na indrukken van de sporttoets naar karakteristieken met een strakkere afstelling. In beide standen is de afstelling echter permanent afhankelijk van de actuele rijwijze en toestand van het wegdekoppervlak. Het actieve dempingsysteem behoort bij de 911 Carrera 4S tot de standaarduitrusting en is tegen meerprijs leverbaar voor de 911 Carrera 4. Optioneel kunnen beide modellen met een 20 mm verlaagd sportonderstel inclusief een mechanische achteras-dwarssper uitgerust worden. Het optionele Sport Chrono Pakket Plus wordt ook voor de nieuwe 4WD-modellen aangeboden. Het verandert de eigenschappen van de motorregeling en de regelkarakteristiek van PSM en PASM.

De prijzen van de nieuwe 911 Carrera 4 en 911 Carrera 4S zijn nog niet bekend. De marktintroductie zal eind oktober 2005 plaatsvinden.