11 mei 2005
Opel Vectra

Opel Vectra

Opel werkt aan file-assistent en een omgevingscontrolesysteem

11 mei 2005 | Als partner van het Duitse INVENT-onderzoeksinitiatief, dat zich concentreert op de ontwikkeling van intelligente verkeers- en gebruikerstechnologieen, heeft Opel zijn aandacht gevestigd op de ontwikkeling van een file-assistent en een omgevingscontrolesysteem. Naast Opel zijn nog 23 andere bedrijven bij INVENT betrokken: autofabrikanten, toeleveranciers van onderdelen, software- en elektronicaproducenten en onderzoeksinstellingen.

Opel gebruikt een Vectra GTS om de werking van de elektronische file-assistent en de omgevingscontrole te demonstreren. Dit systeem moet de taak van de bestuurder vergemakkelijken wanneer de wegomstandigheden de bestuurder dwingen om vaak te stoppen en op te trekken. "Simpel gezegd: dit is een auto die ziet, denkt en correct reageert op verschillende situaties", aldus Bruno Praunsmondel, Manager Advanced Electronic Development bij het ITDC (International Technical Development Center). "Diverse sensoren scannen de omgeving van de auto. De gegevens van deze sensoren worden vervolgens door software geanalyseerd en doorgegeven aan verschillende rijhulpsystemen, zoals de file-assistent".

Wat op het eerste gezicht simpel lijkt, is in werkelijkheid een erg complex systeem met zogenaamde lidarsensoren en videocamera's. Lidarsensoren (light detection and ranging) gebruiken ongeveer dezelfde methodes als radarsensoren, maar dan met laserlicht. Ze sturen dicht gebundelde, onzichtbare laserstralen uit om afstanden te meten en de snelheid van andere auto's te bepalen. Ook qua bereik zijn lasersensoren te vergelijken met radarsensoren, maar hun reikwijdte is veel groter, met een hogere horizontale resolutie. Lidarsensoren detecteren ook omstandigheden van beperkt zicht door mist of sneeuw en houden rekening met deze gegevens bij de verwerking van de informatie. In het project over de 'omgevingscontrole' ontwikkelde Opel een innovatieve lidarsensor die een extreem breed gezichtsveld met een groter bereik combineert. Deze combinatie vereiste tot op heden twee afzonderlijke sensoren.

Opel Vectra

Dit systeem wordt aangevuld met een videocamera die beelden registreert van de omgeving waarin het voertuig zich bevindt. Vervolgens worden de individuele pixels onderzocht en verwerkt. De voorwerpen die op deze manier worden herkend, worden in verschillende categorieen opgesplitst (voertuigen, wegmarkeringen, verkeersborden, enz.) en geven het systeem extra informatie over de omgeving van de auto.

Files kosten tijd en geld en bovendien veroorzaken files vaak kop-staartbotsingen omdat de bestuurders hun aandacht verliezen. De file-assistent die Opel heeft ontwikkeld, wil dit soort ongevallen in de toekomst voorkomen, door de bestuurder te helpen en de verkeersdoorstroming te verbeteren. De file-assistent vult eigenlijk de bestaande adaptieve afstands- en snelheidsregelaars aan die bij hogere snelheden werken. De file-assistent vult deze systemen aan in drukke situaties waarbij men vaak moet stoppen en optrekken.

De ingenieurs van Opel ontwikkelen de file-assistent momenteel verder voor serieproductie. Bij hun werk moeten ze tevens rekening houden met de toekomstige kostprijs voor de klant. De volgende fase is het netwerken van de file-assistent met andere rijhulpsystemen zoals navigatiesystemen en voorzieningen die de plaatselijke verkeerssituatie in het oog houden. De doelstelling van de Opel-ingenieurs is als volgt: nu de wagen ziet, denkt en stuurt, moet hij ook kunnen communiceren met andere autos om het verkeer veiliger te maken.