6 mei 2005
Toyota HiLux (2004 - 2015)

Toyota HiLux (2004 - 2015)

Toyota HiLux als Europese premiere op Barcelona Motor Show

6 mei 2005 | Op de Salon Internacional del Automovil in Barcelona zal de nieuwe Toyota HiLux pickup voor het eerst aan het Europese publiek worden getoond. Deze nieuwe HiLux is de zesde generatie van de op één na best verkopende Toyota wereldwijd (na de Corolla). Sinds de eerste generatie in 1967 het levenslicht zag in Japan, zijn er meer dan 12 miljoen eenheden van de HiLux geproduceerd. De nieuwe HiLux zal vanaf oktober 2005 leverbaar zijn in Nederland.

De nieuwe HiLux beschikt over een geheel nieuw ontworpen ladderchassis. Dat geeft de auto niet alleen echte offroad-capaciteiten en een grotere duurzaamheid maar maakt ook een betere isolatie tegen bijgeluiden en trillingen tussen het chassis en het passagierscompartiment mogelijk. Het rijcomfort op de weg en de veiligheid zijn vergroot dankzij de toepassing van een tandheugelstuurinrichting, die de traditionele kogelkringloopstuurinrichting vervangt. De wielophanging is geoptimaliseerd en de rolstabiliteit is 1,5 keer hoger dan bij het huidige model.

Toyota HiLux (2004 - 2015)

Een lager brandstofverbruik en een lager geluidsniveau in het interieur zijn het resultaat van een verbeterde aerodynamica. Zo is onder andere de motor aan de onderzijde voorzien van beplating en worden windgeleiders toegepast. De nauwkeurig aansluitende carrosseriepanelen accentueren niet alleen de superieure productiekwaliteit maar gaan tevens het ontstaan van rijwindgeluid tegen.

Bij de introductie van de nieuwe HiLux zal de auto leverbaar zijn met een 2,5 liter D-4D dieselmotor met een common railsysteem van de tweede generatie en Swirl Control-systeem. Deze motor levert een vermogen van 75 kW/102 pk bij 3.600 tpm en een maximaal koppel van 260 Nm (200 voor de 4x2-uitvoeringen). Het rijplezier wordt vergroot door verbeteringen aan de handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, die gemakkelijker en soepeler schakelt en een beter gevoel biedt tijdens het schakelen. De tussenbak maakt vierwielaandrijving mogelijk en het standaard aanwezige differentieel met beperkte slip op de achteras zorgt voor een betere tractie op een gladde ondergrond. Op bepaalde uitvoeringen is een sperdifferentieel leverbaar voor zwaardere terreinomstandigheden.

Toyota HiLux (2004 - 2015)

Alle drie de uitvoeringen bieden meer ruimte dan voorheen, vooral in het interieur. De nieuwe HiLux is 5.130 mm lang, waardoor de enkele en dubbele cabine 340 mm langer konden worden dan bij het huidige model. Hij is ook aanzienlijk breder (+ 60 mm voor de enkele cabine & Extra Cab en + 45 mm voor de dubbele cabine) maar de hoogte is ongewijzigd gebleven. De extra lengte is vooral terug te vinden in de langere wielbasis (nu 3.085 mm). Deze draagt bij aan een beter rijgedrag en meer comfort voor de inzittenden. Bovendien ontstond hierdoor ruimte om het interieur te vergroten.

Ook is de laadvloer groter geworden, vooral bij de uitvoeringen met enkele en dubbele cabine. De verticale zijwanden maken een verbreding van de laadvloer met 50 mm mogelijk (55 mm bij de enkele cabine) en de lengte van de laadvloer is toegenomen met 155 mm voor de uitvoering met enkele cabine en 165 voor de uitvoering met dubbele cabine. De totale lengte van de laadvloer is nu 2.315 mm bij de enkele cabine en 1.520 mm bij de dubbele cabine. De laadvloerlengte bij de Extra Cab-uitvoering is 1.805 mm.