2 mei 2005
Daewoo Nubira

Daewoo Nubira

Chevrolet WTCC R+: van het circuit naar de openbare weg

2 mei 2005 | Na haar entree in het World Touring Car Championship (WTCC) brengt Chevrolet nu de sportieve geest van het circuit naar de openbare weg. Tijdens de tweede race van het seizoen op het Franse Grand Prix circuit in Magny Cours heeft Chevrolet een straatversie prototype van de raceauto gepresenteerd. De WTCC R+ conceptauto is, zoals de tweeliter versie, gebaseerd op de vierdeurs Nubira en is op diverse details ingrijpend gewijzigd en aangepast.

Chevrolet's autosportmanager Eric Nève: "Zelfs nog voor onze eerste start in het World Touring Car Championship hebben veel van onze fans gevraagd of deze sportieve vierdeurs auto te koop is. De R+ is het antwoord op deze wensen. Als er voldoende vraag is zullen onze Chevrolet-distributeurs deze uitvoering nog voor het eind van het jaar in de showrooms hebben".

De verschijning van dit sportieve vierdeurs model heeft veel gemeen met de aerodynamica van de raceauto. Een lage voorbumper met grote lucht-inlaten sluit naadloos aan bij de verbrede voorschermen. De gewelfde zijskirts passen bij de verbrede achterschermen. De donkergetinte ruiten, een achterspoiler en een achterbumper met een Venturi-effect ronden de sportieve uitstraling van de nieuwe auto af. Hij kan worden herkend aan de R+ logo's op de voor en achterspatschermen. Het "plus" beeldmerk is ontworpen in lijn met het Chevrolet-logo.

Het sportieve aspect is ook consequent doorgevoerd in het interieur. De zwartlederen bekleding van de stoelen is voorzien van een speciaal stiksel. Het R+ logo is terug te vinden op de voorstoelen, de speciale vloermatten en het dashboard. Alle decoratieve strips zijn afgewerkt in een satijn-aluminium kleur. Ook aan een sportstuur en anti-slip pedalen is gedacht. Verstevigde lagers in de versnellingsbak verlenen een preciezer gevoel tijdens het schakelen en het schakelen zelf gaat sneller.

Daewoo Nubira

Een mechanische supercharger met een druk van 0.5 bar, ontwikkeld door de Zwitserse specialist en Chevrolet partner Delta-Motor, zorgt samen met een intercooler voor een toename van het motorvermogen met 40 procent: 127 kW/172 pk bij 6.000 tpm (voorheen 90 kW/123 pk) en 230 Nm bij 4.900 tpm (was 165 Nm). De Nubira WTCC R+ accelereert naar 100 km/u in zo'n 8 seconden en sprint vervolgens door naar een topsnelheid van ruim 215 km/u. De krachtbron kan worden herkend aan de R+ logo's op het kleppendeksel en op het opvallende eindstuk van het gemodificeerde uitlaatsysteem. Om er zeker van te zijn dat het motorvermogen goed naar de weg wordt overgebracht, heeft de R+ een limited slip differentieel.

De remmen grijpen sneller aan en hebben een langere levensduur. Voor beschikt de Nubira over schijfremmen met een grotere diameter van 325 mm en de remklauwen rondom zijn voorzien van speciale remvoeringen die bestand zijn tegen fading. De vier lichtgewicht zuigers van de voorste remklauwen zijn afkomstig van de Engelse specialist Alcon en bekleed met zilver. Het wegcontact is verzekerd door de 215/45-17 laagprofiel high-performance banden. Ze zijn gemonteerd op grote 17x7 inch licht-metalen spaakwielen van speciaal aluminium, waardoor ook het wielspoor is toegenomen.

De wielophanging is ook ingrijpend gewijzigd. De Nubira is voor en achter verlaagd met 30 mm en de standaard bussen voor de wieldraagarmen zijn vervangen door versterkte exemplaren. De veren en schok-dempers zijn om dezelfde redenen ook aangepast. Stabilisatorstangen met een vergrote diameter voorkomen het overhellen van het koetswerk. Voor een beter zicht 's nachts zorgt de Philips Power2Night verlichting met een vergrote lichtopbrengst (+ 30%) en grotere intensiteit voor veiliger rijden.