26 april 2005
 

Onderzoek auto-bezit

ACNielsen maakt resultaat onderzoek naar auto-bezit bekend

26 april 2005 | Sedan en hatchbacks, gevolgd door stationcars, zijn het meest populair in Europa. Autobezitters hebben daarbij een sterke voorkeur voor lokale merken. Dit blijkt uit internationaal onderzoek dat ACNielsen uitvoerde naar autobezit en voornemens om een auto aan te schaffen.

Toyota is wereldwijd het nummer 1 automerk, maar de Europese markt wordt gedomineerd door lokale fabrikanten. Volkswagen is leider in Oostenrijk, Belgie, Duitsland, Portugal en Zweden, terwijl Fiat duidelijk marktleider is in Italie, en Citroen en Peugeot in Frankrijk. In Nederland springt niet een automerk eruit; Opel, Ford, Peugeot, Renault en Volkswagen hebben samen zo'n 37% van de markt.

ACNielsen heeft in zijn Online Consumenten onderzoek meer dan 14.000 internet gebruikers in 28 landen ondervraagd over hun huidige autobezit en hun plannen op dat gebied voor de toekomst. 24% van de Europese consumenten geeft aan van plan te zijn nog dit jaar een nieuwe auto te kopen Volgens het onderzoek gaf 18% van de Nederlandse deelnemers aan dit jaar nog een nieuwe auto te willen kopen. In de meeste gevallen, 68%, gaat het daarbij om vervanging van de huidige auto. 18% gaf aan dat een Volkswagen daarbij hun voorkeur heeft. Ter vergelijking: 34% van de Italianen, 32% van de Fransen en 30% van de Spanjaarden gaf aan van plan te zijn dit jaar een nieuwe auto te kopen ter vervanging van hun huidige auto.

Wereldwijd is prijs zonder meer de belangrijkste factor bij de keuze voor een auto. In Nederland geeft zelfs bijna de helft, nl. 46%, aan dat prijs in eerste instantie het belangrijkst is. In Europa werden ook veiligheid en design als prioriteiten aangegeven. Prestaties worden minder belangrijk gevonden, terwijl dat voor Amerikaanse en Aziatische autobezitters een van de belangrijkste gegevens is. Voor Nederlandse consumenten geldt dat zij ook letten op brandstofverbruik en comfort.

 
Websitewww.acnielsen.com
Deel via