24 maart 2005
Mercedes-Benz R-Klasse

Mercedes-Benz R-Klasse

Mercedes-Benz introduceert R-klasse

24 maart 2005 | Voor de tweede maal binnen een maand presenteert Mercedes-Benz een nieuwe modelserie. Op de New York International Auto Show beleeft de R-Klasse zijn wereldpremiere. De nieuwe R-Klasse is vanaf de herfst 2005 leverbaar op de Noord-Amerikaanse markt, de Europese introductie is begin 2006.

De R-Klasse is de eerste in een nieuw marktsegment. Het model verenigt de voordelen van bekende autocategorieen zoals de sportieve sedan, combi, MPV en SUV in een nieuwe auto met een eigen karakter: de Grand Sports Tourer. De belangrijkste kenmerken: royale afmetingen, design en dynamiek.

In 2002 presenteerde Mercedes-Benz dit nieuwe autoconcept voor het eerst aan het publiek. In drie jaar is het studiemodel doorontwikkeld tot productieauto. De R-Klasse is 5.157 millimeter lang, wat overeenkomt met de afmetingen van andere auto's uit het topsegment. Het interieur is zeer ruim te noemen. Zo'n 64 procent van de autolengte is voor de inzittenden bestemd, hetgeen in een traditionele sedan onmogelijk is.

Mercedes-Benz R-Klasse

De ruimte en het comfort zijn van hoog niveau. Neem bijvoorbeeld de zitplaatsafstand: tussen de eerste en tweede zitrij is deze 920 millimeter en tussen de tweede en derde zitrij 840 millimeter. De stoelen op de tweede zitrij zijn in lengte verstelbaar, waardoor de zitplaatsafstand kan toenemen tot 990 millimeter. Tussen de tweede en derde zitrij kan maximaal 920 millimeter zitruimte worden gecreeerd. Ook met de hoofdruimte (achter tot 1.027 millimeter) en de schouderruimte (voor 1.530 millimeter, achter maximaal 1.514 millimeter) overtreft de Mercedes-Benz R-Klasse veel andere auto's.

De zes inzittenden zitten op individuele stoelen, de stoelen op de tweede zitrij zijn voorzien van armleuningen. Een tegen meerprijs leverbare middenconsole tussen de stoelen achterin is voorzien van extra opbergvakken en grote beker- en flessenhouders. Dankzij de separate dvd-/cd-speler (optie) kunnen de achterinzittenden hun eigen in-car entertainment regelen. De kleurenschermen en koptelefoonaansluitingen zijn geintegreerd in de hoofdsteunen. De vier stoelen achterin zijn separaat neerklapbaar, waardoor de bagageruimte maximaal 2.057 liter (VDA) groot is. Dat is beduidend meer dan in een stationwagen. De vlakke en meer dan 2,2 meter lange laadvloer plus de grote Easy-pack achterklep (naar wens elektrisch bedienbaar) vergemakkelijken het in- en uitladen van bagage.

De motorvermogens varieren van 165 kW/224 pk tot 225 kW/306 pk. Daarmee is direct duidelijk welke belofte de nieuwe R-Klasse inhoudt op het gebied van rijdynamiek en rijplezier. Met de V8 accelereert de R 500 in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt deze een topsnelheid van 240 km/u. Tot het motorenaanbod behoort ook de nieuw ontwikkelde zescilinder dieselmotor met common-railinspuiting van de derde generatie. Met deze V6-motor is vanaf 1.600 t/min het maximum koppel van 510 Nm beschikbaar. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de zeventraps 7G-Tronic automaat.

Mercedes-Benz R-Klasse

Permanente vierwielaandrijving, de elektronisch geregelde tractiecontrole 4ETS en ESP dragen bij aan de rijveiligheid en houden de nieuwe R-Klasse ook onder moeilijkere omstandigheden op koers. Deze systemen zijn net zo goed standaard als de luchtgeveerde achteras. Airmatic luchtvering rondom is naar wens leverbaar. Deze is gekoppeld aan het Adaptieve Dempings Systeem ADS en biedt op slechtere wegen de mogelijkheid om de carrosserie met 50 millimeter omhoog te brengen. Bij snelheden boven de 120 km/u legt Airmatic de carrosserie automatisch 20 millimeter lager, om de luchtweerstand te verminderen.