23 maart 2005
Opel Zafira (1999 - 2005)

Opel Zafira (1999 - 2005)

HydroGen3 brandstofcelprototype aan start van Rally Monte Carlo

23 maart 2005 | De HydroGen3, het brandstofcelprototype op basis van de Opel Zafira, verschijnt tijdens het eerste weekend van april aan de start van de Rally Monte Carlo voor brandstofcel- en hybrideauto's, met aan het stuur Heinz-Harald Frentzen, drievoudig winnaar van een Formule 1 Grand Prix en momenteel coureur bij Opel in het Duitse toerwagenkampioenschap.

Op Opels testcircuit in Dudenhofen kreeg Frentzen een briefing over de auto van de ingenieurs van het GM FCA-onderzoekscentrum (Fuel Cell Activities) in het Duitse Mainz-Kastel. "Ik was vooral verrast dat de HydroGen3 op het gebied van rij-eigenschappen zo weinig afwijkt van een gewone Zafira", aldus de 37-jarige coureur. "Dit bewijst nog maar eens hoe dicht deze technologie bij serieproductie staat".

De race wordt gereden aan de hand van richttijden en wordt georganiseerd door de FIA (Federation Internationale de l'Automobile) en de Automobile Club de Monaco (A.C.M.). Het weekend begint met een controle van de auto's op 1 april in het Zwitserse Lugano. Het startschot voor de rally wordt gegeven op 2 april om 9.00 uur. De ongeveer 410 kilometer lange race bestaat uit twee etappes en leidt de coureurs via Zwitserland, Italie en Frankrijk naar Monaco, waar de deelnemers diezelfde middag aankomen. Het reglement voorziet in een brandstofstop voor de brandstofcelauto's. Het verbruik wordt bovendien gemeten en meegenomen in de beoordeling, die opgesteld wordt voor verschillende klassen.

Opel Zafira (1999 - 2005)

MU<"Omdat de Monte Carlo Rally door de Alpen gaat, wordt hij tot de moeilijkste rally's ter wereld gerekend", vertelt Dr. Udo Winter, Chief Engineer bij GM Fuel Cell Activities. "We willen met de HydroGen3 deze specifieke uitdaging aangaan omdat we ons op dit ogenblik in een ontwikkelingsfase bevinden voor de brandstofceltechnologie. Testen is dus de boodschap en liefst in extreme omstandigheden".

De HydroGen3 wordt aangedreven door een 60 kW/82 pk sterke, driefasige, asynchrone motor. De elektrische energie wordt geproduceerd door een zogenaamde Fuel Cell Stack, een reeks van 200 individuele brandstofcellen die in serie met elkaar verbonden zijn. Met zijn bijna geruisloze aandrijving accelereert deze voorwielaangedreven auto in ongeveer 16 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 160 km/u.