21 maart 2005
Seat Altea

Seat Altea

Les-Altea rijdt op puur plantaardige olie

21 maart 2005 | Verkeersschool Nijland in Nieuw Dordrecht (bij Emmen) neemt binnenkort een Seat Altea als leswagen in gebruik. Deze Altea is geschikt voor het rijden op puur plantaardige olie (PPO). Om de auto geschikt te maken voor het rijden op PPO, waren diverse aanpassingen nodig, maar dat levert wel belangrijke milieuvoordelen op. Daarbij blijft de auto geschikt om op gewone dieselbrandstof te rijden.

Het initiatief om een auto op PPO te laten rijden, is ingegeven door een sterk milieubewustzijn van Verkeersschool Nijland. Eigenaar Wim Nijland had zich al verdiept in alternatieve brandstoffen en zag in het gebruik van PPO een goede optie omdat het rijden op PPO een aanmerkelijk lagere uitstoot aan schadelijke gassen tot gevolg heeft dan het rijden op conventionele brandstoffen. Daarnaast constateerde hij ook dat grote fastfoodketen al sinds een paar jaar met succes zijn trucks op PPO laat rijden. Nader onderzoek leerde Nijland dat de dieselmotoren van Seat relatief eenvoudig geschikt kunnen worden gemaakt voor het gebruik van PPO (in dit geval: koolzaadolie ofwel slaolie).

Seat Altea

Omdat de dieselmotoren van Seat geschikt zijn voor ombouw, schafte Nijland een Altea aan. De auto werd vervolgens aangepast op drie belangrijke punten. Ten eerste werd er een voorverwarmingsinstallatie voor de brandstof gemonteerd, het motormanagement werd aangepast en er werden speciale brandstoffilters toegepast. De totale tijd die met de ombouw was gemoeid bedroeg inclusief een praktijkproef ruim drie dagen.

Nijland over de inzet van de Altea: "Voor ons is dit een proefproject. Het milieuaspect staat bij ons voorop, maar het kan ook in financieel opzicht gunstig zijn: een liter koolzaadolie kost met een literprijs van zo'n € 0,65 beduidend minder dan een liter diesel. Daar moet je echter wel bij bedenken dat de complete ombouw ongeveer € 2.500,- exclusief BTW kost. We zijn ook heel benieuwd hoe de auto zich in de zware lespraktijk gedraagt. Overigens is het in noodgevallen mogelijk om gewoon diesel te tanken. We houden er wel rekening mee dat de auto vaker een servicebeurt nodig heeft dan een normale Altea diesel, dat zit hem voornamelijk in het feit dat de PPO dikker is dan normale dieselbrandstof en daarom moeten de diverse leidingen en filters bijzonder goed in de gaten gehouden worden. Als aan het einde van de rit blijkt dat de proef een succes is, dan gaan we er zeker mee door. Wij hebben als taak hebben om mensen goed te laten leren rijden, maar op deze manier brengen we onze leerlingen al rijdend ook milieubewustzijn bij".