18 maart 2005
Renault Megane (2002 - 2009)

Renault Megane (2002 - 2009)

Renault presenteert Megane Sport Trophy

18 maart 2005 | Renault presenteert met de Megane Renault Sport Trophy een van de autosport afgeleide versie van de Megane Renault Sport. De, in gelimiteerde oplage geproduceerde, Trophy onderscheidt zich door zijn straffere onderstel, zijn op hoge belastingen berekende remsysteem en zijn grafietkleurige 18-inch grote Bebop wielen. De gelimiteerde serie Megane Renault Sport Trophy werd onlangs gepresenteerd op de Salon van Geneve 2005 en zal in Nederland vanaf juni 2005 te koop zijn voor 34.145 euro.

Met het doel voor ogen een sportievere versie van de Megane Renault Sport op de markt te brengen, zijn de dynamische eigenschappen daarvan aanzienlijk aangescherpt. Het effect werd bereikt door toepassing van speciale onderdelen en afstellingen. Met als resultaat een met 10% verminderde rolneiging en verminderde lift- en duikeffecten bij snel optrekken en remmen. De verbeteringen zorgen daardoor voor meer tractie op alle soorten wegdek.

Renault Megane (2002 - 2009)

De schokdempers, veren en stabilisatorstangen zijn afgestemd op een sportievere rijstijl dan bij het chassis van de Megane Renault Sport. Bij de achtertrein is de stijfheid van de veren met 77% toegenomen tot 44 N/mm. De parameters van de elektronische hulpsystemen zijn aan het nieuwe onderstel aangepast. Het ESP-systeem kan voortaan worden uitgeschakeld. De drempel waarop het systeem in werking treedt is verhoogd en het effect is ook minder sterk ingrijpend. Ook het remsysteem is doorontwikkeld.

Buiten het sportonderstel onderscheidt de Megane Renault Sport Trophy zich ook visueel van de andere modellen. Bij de carrosserie valt de metallic kleur Gris Makaha op, in combinatie met de speciale, grafietkleurige velgen. In het interieur valt de stoelbekleding op, alsmede een groot aantal panelen in koolstofvezel look. Een typeplaatje met uniek serienummer op het dashboard benadrukt de exclusiviteit. Het stiksel van het leer op het stuurwiel, de versnellingspookknop en de versnellingspookhoes zijn blauw, evenals de naden van de stoelbekleding en de veiligheidsgordels. De serie limitee Trophy heeft dezelfde standaard voorzieningen als de Megane Renault Sport, met als extra een 4 x 40W Cabasse-Tronic radio met geintegreerde 6 CD-wisselaar.

Renault Megane (2002 - 2009)

Net als de Megane Renault Sport wordt de Trophy-versie aangedreven door een 2.0 16V turbomotor (type F4Rt). Het is een co-productie van de afdeling Renault Mechanic en Renault Sport Technologies. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 225 pk (165 kW) bij 5.500 t/min en een koppel van 300 Nm (30,6 mkg) bij 3.000 t/min. 90% van dit koppel is beschikbaar tussen 2000 en 6000 t/min. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak.

Voorafgaand aan de introductie van de Serie Limitee Trophy in Nederland is de reguliere Megane Renault Sport opnieuw gepositioneerd. De Megane Renault Sport is per direct € 3.500,- prijs verlaagd en zal daarmee beschikbaar zijn vanaf € 32.895,- voor de 3-deurs variant. De Serie Limitee Trophy kent een meerprijs van € 1.250,- ten opzichte van de referentieversie. Van de gelimiteerde versie Megane Renault Sport Trophy worden slechts 500 auto's gemaakt, waarvan er 45 beschikbaar zijn voor de Nederlandse markt.