18 maart 2005
Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Nieuwe generatie brandstofcel voor Mercedes B-klasse

18 maart 2005 | Bij de mondiale introductie van de Mercedes-Benz B-Klasse op de Autosalon van Geneve toonde DaimlerChrysler hoe vooruitstrevende technologie in de volgende personenautogeneratie kan worden toegepast. De nieuwe Compact Sports Tourer, werd in Geneve namelijk ook geintroduceerd met brandstofcelaandrijving. De Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell (fuel cell, ofwel brandstofcel) maakt daarvoor gebruik van het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept, waarbij de aandrijflijn gedeeltelijk onder het passagierscompartiment is geplaatst. De B-Klasse was op deze wijze al voorbereid op brandstofcelaandrijving.

Dat een emissievrije aandrijving en sportief-dynamisch rijden goed samengaan, wordt benadrukt door de technische gegevens. De elektromotor levert meer dan 100 kW (136 pk); dat is 35 kW meer dan de krachtbron van de vorige brandstofcelgeneratie, zoals die is toegepast in de A-Klasse F-Cell. Dankzij het gereduceerde energieverbruik en het grotere reservoir is de actieradius bijna verdubbeld tot bijna 400 km. Daarbij zijn de betrouwbaarheid en levensduur van de componenten ook verbeterd.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Al sinds het begin van de jaren negentig werken onderzoekers en ingenieurs bij DaimlerChrysler aan de toepassing van de brandstofceltechnologie in auto's. Met de NECAR 1 werd in 1994 het eerste voertuig met brandstofcelaandrijving voorgesteld. Daarna volgden meer dan twintig rijdende laboratoria en prototypen. Gaandeweg wisten de technici de grootte en het gewicht van het aandrijfsysteem steeds verder te reduceren en tegelijkertijd het prestatieniveau te verhogen. De inmiddels 180 aangemelde patenten op het gebied van brandstofceltechnologie accentueren de pioniersgeest van de onderneming.

De Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell draagt in belangrijke mate bij aan het geschikt maken van de brandstofcel voor de markt. Om onderzoek en ontwikkeling van deze en hybride-technologie te bespoedigen, heeft DaimlerChrysler voor beide richtingen eigen gespecialiseerde centra in het leven geroepen. Zodoende kunnen de lopende projecten ook worden meegenomen in de strategische samenwerking met General Motors (hybride) en Ballard/Ford (brandstofcel). Bovendien schept dit verband een efficient platform om onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten rijp te maken voor serieproductie.