17 maart 2005
Lexus IS (2005 - 2013)

Lexus IS (2005 - 2013)

Lexus geeft details over nieuwe IS-serie vrij

17 maart 2005 | De nieuwe Lexus IS staat voor de volgende generatie van de compacte Lexus sportsedan. Voortbouwend op het succes van de eerste IS claimt het nieuwe model een uitermate verfijnde rijervaring in het premium D-segment.

De nieuwe IS sportsedan slaat een volledig nieuwe designrichting in die vooraf werd verkend met de conceptcars LF-S en LF-C. Hiermee is de IS het tweede seriemodel dat gebaseerd is op L-Finesse, de designfilosofie van Lexus. De nieuwe designrichting vertolkt volgens Lexus drie fundamentele elementen: "doordringende eenvoud", misschien best te omschrijven als zuiverheid, "intrigerende elegantie", een gevoel dat de emoties aanspreekt, en "naadloze anticipatie", een niet weg te denken element van de spreekwoordelijke Japanse gastvrijheid.

De nieuwe Lexus is 90 mm langer en 75 mm breder dan zijn voorganger. Zijn grote spoorbreedte en geprononceerde wielkasten, gecombineerd met een overhang (zowel voor als achter), geven hem een laag zwaartepunt. Aan de voorzijde verraadt de typische grille met verticale spijlen de nieuwe IS als lid van de Lexus familie. Net zoals op de LF-S concept car zijn de agressieve, dubbele koplampen hoger gemonteerd dan de grille zelf. Door de 60 mm langere wielbasis beschikken de achterpassagiers van de nieuwe Lexus IS over veel meer beenruimte.

Lexus IS (2005 - 2013)

Instappen gebeurt via het standaard geleverde Smart Keyless Entry systeem van Lexus. Met de sleutel op zak kan de bestuurder de vier deuren van buitenaf ontgrendelen door de binnenkant van de deurgreep aan te raken. Daarna kan de motor worden gestart door een knop in te drukken. De sleutel blijft al die tijd in de zak of handtas van de bestuurder.

De nieuwe generatie Lexus IS zal verkrijgbaar zijn met twee krachtbronnen: een 2,5-liter V6 benzinemotor met directe inspuiting en de eerste Lexus diesel, die de positie van Lexus in dit fel betwiste marktsegment moet versterken. Als krachtigste motor in zijn cilinderklasse ontwikkelt de nieuwe diesel 177 pk/130 kW vermogen bij 3.600 tpm en levert hij een koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 2.400 tpm. De nieuwe Lexus dieselmotor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De nieuwe 2.499-cc benzinemotor met twee bovenliggende nokkenassen combineert directe injectie met "stoichiometrische" mengverhouding en Dual VVT-i, een doorontwikkeling van het systeem voor variabele kleptiming, dat nu zowel de in- als de uitlaatkleppen aanstuurt. Deze oplossing belooft voor een ideaal evenwicht tussen imposante prestaties en lage verbruiks- en emissiewaarden. Met zijn directe inspuittechnologie gebruikt deze nieuwe V6 de hoogste injectiedruk van alle benzinemotoren en behoort hij volgens Lexus tot de krachtigste motoren in z'n klasse. Hij ontwikkelt 204 pk/150 kW vermogen bij 6400 tpm en levert een maximum koppel van 250 Nm bij 3800 tpm.

Lexus IS (2005 - 2013)

De nieuwe Lexus IS heeft een carrosseriestructuur met een uitzonderlijk hoge torsiestijfheid. Om gewicht te besparen zijn motorkap, ophangingselementen en de motor uit aluminium opgetrokken. Hij is breder en lager dan zijn concurrenten. Het hierdoor verkregen lage zwaartepunt, het ophangingsysteem en de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging beloven een uitstekende rijdynamiek zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort.