11 maart 2005
Subaru B9 Tribeca

Subaru B9 Tribeca

Subaru B9 Tribeca misschien toch naar Europa

11 maart 2005 | Op de autoshow van Geneve, die nog tot 13 maart in Zwitserland plaatsvindt, toont Subaru twee modellen die richting geven aan Subarus toekomstplannen. Allereerst de B9 Tribeca, een zevenzits crossover en daarnaast de even compacte als zuinige minicar, de R1.

De B9 Tribeca gaat in de Amerikaanse Subaru-fabriek te Lafayette, Indiana, in productie en zal over enkele maanden voor de U.S.-markt beschikbaar zijn, terwijl de R1 sinds januari in Japan leverbaar is. Tot op heden zag het ernaar uit dat beide niet naar Europa zouden komen. Echter, tijdens een persconferentie ter gelegenheid van de Geneefse autoshow verklaarde Hiroyuki Ikeda, President van Subaru Europe, dat Subaru momenteel toch de kansen op de Europese markt onderzoekt.

Subaru B9 Tribeca

Met name de Subaru B9 Tribeca zou een aanvulling in zijn snelgroeiende marktsegment kunnen zijn. Hiroyuki Ikeda: "Wij zien onze B9 Tribeca als een trendsetter als het gaat om dit soort auto's in de toekomst. Daarom onderzoeken wij thans de mogelijkheden om de auto buiten de Verenigde Staten te gaan aanbieden, dus ook in Europa". Een termijn noemde hij daarbij niet, aangenomen wordt dat dit niet voor eind 2006 het geval zal zijn.

Met betrekking tot de Subaru R1 met zijn i-CVT transmissie bleef de Subaru-topman iets meer op de vlakte. Ikeda: "We zijn erg benieuwd naar de reacties die de auto hier op de autoshow van Geneve gaat oproepen", zo stelde hij tijdens de persconferentie.

Subaru B9 Tribeca

De B9 Tribeca is bedoeld als een praktische, maar ook dynamische Crossover-SUV met een hoog comfortniveau. De 4.82 meter lange zevenzitter heeft een bodemvrijheid van ruim 21 centimeter en is voorzien van Subaru's drieliter, zescilinder boxermotor die in de Amerikaanse specificaties 186 kW (253 pk) levert. Het koppel bedraagt 297 Nm bij 4.200 tpm. Verder beschikt de B9 Tribeca over een vijfbak automatische transmissie die ook sequentieel bediend kan worden en 18-inch lichtmetalen wielen. De naam B9 Tribeca bestaat overigens uit drie elementen: B staat voor boxermotor, 9 is de interne code van het model en Tribeca is een wijk in New York (TRIangle BElow CAnal Street), een hotspot waar trends ontstaan en bedacht worden.

Af fabriek wordt de R1 (R is de Subaru-code voor dit type auto, de 1 refereert aan het concept en de grootte) uitgerust met i-CVT (Intelligent Continuously Variable Transmission). Door de combinatie van een 660 cm3 krachtbron met variabele kleptiming en een traploze transmissie blijft de Subaru R1 ruim onder de grens die in Japan wordt gesteld aan Ultra Low Emission autos. Ondanks zijn extreem compacte afmetingen en het voorziene stadsgebruik beschikt de Subaru R1 over de veiligheidsvoorzieningen van een grote auto: airbags voorin, veiligheidsgordels met gordelspanners, ABS, remassistent, elektronisch gestuurde remkrachtverdeling en ISOFIX-aansluitingen voor kinderzitjes zijn allemaal standaard.