8 maart 2005
Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Mazda toont nieuwe MX5 in Geneve

8 maart 2005 | Tijdens de 75e Autosalon van Geneve 2005 presenteert Mazda de nieuwe MX5, die later dit jaar op de Europese markten zal verschijnen. De nieuw vormgegeven nieuwe MX-5 straalt nog steeds rijplezier uit. De carrosserie is voorzien van moderne stijlaccenten aan de voor- en achterzijde, die de functionaliteit van de moderne, lichtgewicht roadster en de kwaliteit van het merk Mazda onderstrepen.

Het dashboard en de transmissietunnel zijn samengesmolten tot een T-vorm. De metergroep bestaat uit vijf ronde tellers en meters die zijn voorzien van een metalen sierrand en ontspiegeld glas zodat ze ook in direct zonlicht goed afleesbaar zijn.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Aan de basis van de veiligheidssystemen van de nieuwe MX-5 ligt de aanzienlijk stijvere carrosserie. Nieuw zijn de zijairbags in de rugleuningen van de stoelen. Comfort en gebruiksgemak kregen ook een impuls dankzij drie opbergvakken in de achterwand, een kaartenvak in de rugleuning van de bestuurdersstoel, een opbergvak aan de passagierszijde van de transmissietunnel, een flessenhouder in het portier en twee bekerhouders achter de schakelpook.

Twee nieuwe motoren drijven de nieuwe Mazda MX-5 aan: een 1.8 liter benzinemotor met een vermogen van 93 kW/ 126 pk bij 6.500 t/min en een maximumkoppel van 167 Nm (17,0 kg-m) bij 4.500 t/min, en een krachtigere 2.0 liter benzinemotor die 118 kW/160 pk bij 6.700 t/min levert. De motor is voorin geplaatst en geeft zijn vermogen af op de achterwielen waarmee wordt gezorgd voor directe respons en veel rijplezier. De 1.8 liter motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en de 2.0 liter motor aan een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, beiden ontworpen voor lichte bediening en een korte schakelslag.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

De wegligging komt mede tot stand dankzij de lichte maar stijve carrosserie van de MX-5, een gewichtsverdeling van 50-50, bredere wielbasis, grotere spoorbreedte voor en achter, double wishbone voorwielophanging en nieuwe multilink achterwielophanging. Overhellen van de carrosserie tijdens remmen of accelereren wordt tegengegaan door de dempers en de anti-duikgeometrie van de ophanging. De tandheugelbesturing werd aangepast en werkt preciezer en communicatiever dan voorheen.

Bij het remsysteem van de nieuwe MX-5 heeft men gekozen voor een korte pedaalslag en een respons die in juiste verhouding tot de pedaaldruk staat en voor gelijkmatige remwerking zorgt. Die gelijkmatige remwerking wordt mede bereikt dankzij de grotere geventileerde remschijven en versterkte remklauwen op de voorwielen, minder meegevende remslangen en een grotere rembekrachtiger.