3 maart 2005
Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Nieuwe Volkswagen Passat debuteert in Geneve

3 maart 2005 | Tijdens de Automobiel Salon van Geneve zal de nieuwe Volkswagen Passat voor het eerst worden getoond aan het grote publiek. De nieuwe Passat onderscheidt zich door vorm, functie, design en ergonomie. Carrosserie, onderstel, rijeigenschappen en comfort zijn tot in detail verbeterd. Daarnaast is het nieuwe model zowel in lengte als hoogte en breedte gegroeid.

De nieuwe Passat is de eerste Volkswagen die is vormgegeven conform de nieuwe designrichting van het merk. Hierbij is een hoofdrol weggelegd voor de nieuw ontworpen koplampen. Naast het design is ook het formaat veranderd. Het nieuwe model is 4,77 meter lang (+ 6,2 cm ten opzichte van het model dat hij opvolgt), 1,82 meter breed (+ 7,4 cm) en 1,47 meter hoog (+ 1 cm). De wielbasis groeide van 2,70 naar 2,71 meter. Mede daardoor is ook de interieurgrootte aanzienlijk toegenomen.

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Ondanks het feit dat de nieuwe Passat beduidend is gegroeid, zijn de ontwerpers er door het gebruik van innovatieve materialen en productiemethoden in geslaagd het gewicht van de carrosserie gelijk te houden aan dat van zijn voorganger. Het interieur van de nieuwe Passat kenmerkt zich door een fris design.

Voor de aandrijving van de Passat zijn vier nieuwe benzine- en drie nieuwe dieselmotoren beschikbaar. Alle vier de benzinemotoren beschikken over directe brandstofinspuiting (FSI). Het programma is als volgt opgebouwd: 1.6 FSI (85 kW/115 pk), 2.0 FSI (110 kW/150 pk) en 2.0 FSI Turbo (147 kW/200 pk). Het instapmodel is de welbekende 1.6 (75kW/102 pk) benzine. In het laatste kwartaal van 2005 wordt nog een 3.2 V6 FSI met 184 kw/250 pk aan het programma toegevoegd. Alle dieselmotoren die in de Passat worden toegepast, zijn nieuw voor dit model en kunnen worden uitgerust met een roetfilter. Het leveringsprogramma bestaat uit een 1.9 TDI met 77 kW/105 pk, een 2.0 TDI met 103 kW/140 pk en een 2.0 TDI met Piezo-verstuiver technologie die 125 kW/ 170 pk levert.

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

De 2.0 TDI en (in een later stadium) de V6 FSI zijn te leveren met DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze versnellingsbak heeft zes overbrengingen en schakelt extreem snel. De benzinemotoren kunnen alle worden gekoppeld aan de zestraps Tiptonic-automaat die ook handmatig te schakelen is. De multilink achteras is met behulp van subframes aan het koetswerk bevestigd. Mede daardoor krijgen rijgeluiden geen kans in het interieur door te dringen. Samen met de McPherson voorwielophanging, die gedeeltelijk uit aluminium componenten is opgebouwd (gewichtsbesparing 13,3 kilo),claimt de multilink achteras een dynamisch, comfortabel en veilig weggedrag.

De nieuwe Passat is in Nederland vanaf 1 maart 2005 bestelbaar en staat vanaf 24 maart bij de dealer. De prijzen starten bij € 27.995,-. Het betreft dan de 1.6 liter benzine in Trendline uitvoering die standaard onder meer is voorzien van Climatic (halfautomatische airconditioning), ESP, afstandsbediening, cruisecontrol, boordcomputer en elektronische handrem.