3 maart 2005
Toyota Aygo (2005 - 2014)

Toyota Aygo (2005 - 2014)

Wereldpremiere voor Toyota Aygo in Geneve

3 maart 2005 | De Aygo, het nieuwste model van Toyota, introduceert een Toyota-kwaliteit in het A-segment. De grootste ruimte op de stand is gewijd aan Aygo en Toyota streeft ernaar om de bezoekers volledig doordrongen te laten worden van de filosofie achter dit model. Naast een brede waaier van Aygo's, tentoongesteld in de kleuren Ice Blue en Dark Grey, zorgt de Aygo DJ voor een portie stedelijke dynamiek met een live DJ die de nieuwste house-, dance- en technoritmes laat horen.

Het design van de voorzijde, het nieuwe gezicht van Toyota, wordt gekenmerkt door een krachtige driedimensionale vorm die begint bij de Toyota-logo. Deze vormgeving benadrukt het vooruitziende, dynamische karakter van de auto. Net als bij de carrosserie staat het interieurdesign in het teken van fun en rijplezier. Het compacte dashboard is in twee kleurschakeringen uitgevoerd om de verrassend brede en open ruimte te beklemtonen. De cilindervormige bedieningseenheid van de verwarming en de eenvoudige, moderne vormgeving van de instrumenten benadrukken dit gevoel.

Het interieur van de Aygo is ontworpen om alle passagiers ongeacht hun lichaamslengte een hoog comfortgevoel te geven. Bijzonder vernieuwend zijn de op de stuurkolom gemonteerde instrumenten. Hun positie verandert naargelang de stand van de stuurkolom, zodat ze optimaal afleesbaar zijn voor elke bestuurder. De Aygo maakt gebruik van de kortste overhanging ing in zijn klasse, een karaktertrek die een veel betere benutting van de interieurruimte tot gevolg heeft. De afstand tussen de heuppunten voor en achter is ook groter dan bij alle directe concurrenten. Het interieur biedt tal van praktische opbergmogelijkheden, met 4 vakken in de portieren, 8 opbergvakken, 3 bekerhouders, een munthouder en grote make-upspiegels.

Toyota Aygo (2005 - 2014)

De Aygo-klant kan kiezen tussen de Aygo, de luxueuzere Aygo+ (Plus) en de nog completere Aygo Sport. Voor de Aygo wordt een ruime keuze aan opties aangeboden, zoals airconditioning en/of een speciaal veiligheidspakketcurtain airbags. Een sleutelvrij instapsysteem Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ruiten, gekleurde handgrepen en buitenspiegels en 4 extra speakers en centrale vergrendeling zijn standaardkenmerken op de Aygo+. De Aygo Sport is daarnaast voorzien van een toerenteller, 14 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen, mistlampen voor en airconditioning.

De Aygo is uitgerust met Toyota's Minimal Intrusion Cabin System (MICS), een veiligheidsstructuur die bij een botsing het risico van ernstige verwondingen beperkt. Dit systeem werd eerder al gebruikt in de Avensis en de Corolla Verso, die allebei 5 sterren behaalden in de Euro NCAP tests.

In de Aygo is een gloednieuwe 1,0-liter VVT-i 3-cilinder benzinemotor leverbaar die 68pk/50 kW levert bij 6.000 tpm. Z'n maximum koppel bedraagt 93 Nm bij 3600 tpm. Met slechts 69 kg is dit ook de lichtste krachtbron die momenteel op de automobielmarkt verkrijgbaar is. De 1,0 liter VVT-i motor biedt de hoogste koppel- en vermogenswaarden in zijn cilinderklasse en overtreft zelfs heel wat motoren met een grotere cilinderinhoud. Dankzij deze krachtbron laat de Aygo bovendien de emissiewaarden van alle benzinemotoren in het A- en sub-B-segment zien. De gecombineerde uitstoot van CO2 bedraagt 109 g/kmgemeten in de gemengde cyclus).

Toyota Aygo (2005 - 2014)

Als alternatief voor de 1,0-liter benzinemotor zal de auto vanaf begin 2006 leverbaar worden met een door PSA Peugeot Citroen te leverenontwikkelde diesel, die 54 pk levert bij 4.000 tpm. Deze motor is afgeleid van PSA's 1,4-liter met 70 pk. Door de verlaging van het vermogen wint hij aan betrouwbaarheid en voldoet hij aan de EURO IV emissienorm.

Multi-Mode Transmission (M-MT), Toyota's gerobotiseerde versnellingsbak die rechtstreeks door elektromotoren wordt bediend, zal verkrijgbaar zijn voor een groot aantal versies van deop de Aygo+ en Aygo Sport met benzinemotor. Dit systeem werkt met een automatische bediening van de koppeling en biedt keus uit automatisch (E) en handmatig (M) schakelen, afhankelijk van de behoeften van de bestuurder. Het vormt een minder duur alternatief voor automatische transmissies en maakt het leven in het stadsverkeer een stuk makkelijker.