3 maart 2005
 

Mazda 6 (2002 - 2008)

Mazda6 ondergaat facelift

3 maart 2005 | Naast de MX5 beleeft ook de gefacelifte Mazda6 zijn primeur op de Salon van Geneve 2005. Deze auto onderging enkele belangrijke wijzigingen, die dit verkoopsucces tot een betere auto moeten maken.

De nieuwe Mazda6 is te herkennen aan een meer uitgesproken en tegelijk elegantere vormgeving dankzij accenten aan de voor- en achterzijde, die de auto meer sportiviteit meegeven. Tot die accenten behoren de nieuwe grille, nieuwe bumpers voor en achter, zwarte sierringen rond de koplampen en achterlichten, nieuwe uitlaatpijpen, nieuwe aluminiumwielen en optionele mistlampen in de voorspoiler. Voor een krachtiger uitstraling kan men kiezen voor de Mazda6 GT-M, een model dat een sterke gelijkenis vertoont met het topmodel, de Mazda6 MPS.

Mazda 6 (2002 - 2008)

Speciaal voor de Europese markt werden twee viercilinder 2.0 liter CiTD common-rail turbodiesels ontwikkeld. In standaardversie levert deze motor 89 kW/121 pk bij 3.500 t/min en een maximumkoppel van 320 Nm bij 2.000 t/min. De high power versie produceert 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min* en een maximumkoppel van 360 Nm bij 2.000 t/min. Beide motoren zijn standaard voorzien van een roetfilter en voldoen aan Euro Stage IV.

Drie gemoderniseerde 16-kleps benzinemotoren maken het motorgamma compleet. De serie begint bij de 1.8 liter die een vermogen van 88 kW/120 pk bij 5.500 t/min en een koppel van 165 Nm bij 4.300 t/min levert. De 2.0 liter produceert een vermogen van 108 kW/147 pk bij 6.500 t/min en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4.000 t/min. De nog krachtiger 2.3 liter perst er 122 kW/166 pk bij 6.500 t/min uit en een maximumkoppel van 207 Nm bij 4.000 t/min. Beide dieselmotoren en de 2.0 en 2.3 liter benzineversies worden samen met een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak gemonteerd. De oude 4-traps versie van de automatische transmissie is vervangen door een 5-traps Activematic versie, die optioneel leverbaar is voor de 2.0 liter en 2.3 liter benzinemotoren.

Mazda 6 (2002 - 2008)

Om rijplezier te garanderen werd het chassis van de nieuwe Mazda6 stijver gemaakt, werd de carrosserie plaatselijk verstevigd en werd de wielophanging gewijzigd.