20 juli 2002
BMW 7-Serie (2001 - 2008)

BMW 7-Serie (2001 - 2008)

nieuwe bmw 7-serie nu ook als diesel

20 juli 2002 | Met de introductie van de nieuwe 7-serie liet BMW opnieuw zien waartoe het in staat is. De benzinemodellen geven de toon aan binnen BMW op het gebied van dynamiek, prestaties, veiligheid, comfort en bedieningsgemak. Nu, tilt BMW ook de dieselmodellen in de topklasse naar een hoger niveau. In oktober 2002 debuteren de BMW 730d en 740d. Deze high performance diesels moeten een inspirerend alternatief zijn voor de groep veeleisende automobilisten die de voorgaande modellen in de belangrijkste Europese exportlanden een aandeel tussen 35 en 80 procent in de modelmix bezorgden.

De nieuwe dieselmodellen van de BMW 7-serie zijn vernieuwend: daarvoor zorgt een hele reeks van verbeteringen, waaronder common rail brandstofinjectie van de tweede generatie. Zo levert de zescilinder lijnmotor van de 730d nu een maximum vermogen van 160 kW (218 pk) bij 4000 tpm en een maximum koppel van 500 Nm tussen 2000 en 2750 tpm. De achtcilinder in V-vorm doet daar met een maximum vermogen van 190 kW (258 pk) bij 4000 tpm en een koppel van 600 Nm tussen 1900 en 2500 tpm nog eens een flinke schep bovenop. Om zeker te zijn van een efficiënte krachtoverbrenging met optimaal schakelcomfort zijn beide nieuwe dieselmodellen uitgerust met de automatische zestraps transmissie die zich in de 735i en 745i modellen al heeft bewezen. De 730d accelereert van 0 naar 100 km/h in 8,0 sec en bereikt een topsnelheid van 235 km/h. De 740d heeft voor dezelfde acceleratie 7,4 seconden nodig op weg naar een topsnelheid van 250 km/h. Daarbij zijn de nieuwe 7-serie diesels tevreden met een verbruik van 8,5 resp.9,7 liter diesel per 100 km in de EU-cyclus.

BMW 7-Serie (2001 - 2008)

Met de introductie van de 730d en de 740d stelt BMW alle verworvenheden van de nieuwe 7-serie - standaard of als optie - ook beschikbaar voor dieselrijders in het topsegment van de markt. Voorbeelden daarvan zijn het geheel uit aluminium vervaardigde onderstel met BMW's unieke actieve Dynamic Drive en Electronic Demper Control (EDC) dat voor het eerst verkrijgbaar is met oneindige fjnafstemming en luchtvering met automatische hoogteregeling op de achteras. De standaarduitvoering van beide nieuwe dieselmodellen komt in verregaande mate overeen met die van de achtcilinder benzinemodelen.

De consumentenprijs (inclusief BTW en BPM) van de BMW 730d bedraagt in Nederland € 82.700,-- en van de 740d € 105.200,-