22 februari 2005
Lancia Ypsilon (2003 - 2011)

Lancia Ypsilon (2003 - 2011)

Lancia presenteert Ypsilon Sport

22 februari 2005 | De Lancia Ypsilon Sport conceptcar markeert de terugkeer van het merk Lancia naar sportiviteit. Het prototype is in samenwerking met het Zagato Design Centre ontworpen met als uitgangspunt het creeren van een auto voor dagelijks gebruik, die de bestuurder echter ook, naar wens, de eigenschappen en sensaties van een sportauto biedt.

Het design van de Ypsilon Sport wordt gekenmerkt door dezelfde lijnen als de basis Ypsilon, aangevuld met dynamische, agressieve details als de voorbumper met grote koelopeningen, 17" wielen, dubbele uitlaat en het grote glazen dak. Het interieur onderging een metamorfose. De Lancia Ypsilon Sport kreeg een speciaal MOMO sportstuur en vier carbon sportstoelen; om ruimte te maken, heeft de middenconsole het veld moeten ruimen.

Lancia Ypsilon (2003 - 2011)

Het grootste nieuws bevindt zich onder de motorkap in de vorm van een viercilinder common-rail turbodiesel. Om precies te zijn, de 150 pk sterke (306 Nm) 1.9 JTD 16v MultiJet, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak.

De Lancia Ypsilon Sport is niet simpelweg een design-studiemodel, de auto heeft zich inmiddels op het circuit bewezen tijdens diverse tests. De combinatie van de sterke 1.9 JTD 16v motor, het rigoureus aangepaste onderstel, de TRW remmen en VDC programmering evenals de 17" wielen met Pirelli PZero Nero banden, zorgen er volgens Lancia voor dat de auto zich gedraagt als een volwaardige sportauto. De reeds afgegeven fabriekswaarden bevestigen dat: de Ypsilon Sport legt de standaardsprint vanuit stilstand naar 100 km/h af in 7,9 tellen. Zijn topsnelheid bedraagt 212 km/h.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!