14 februari 2005
Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Mercedes-Benz B-klasse gaat in productie

14 februari 2005 | Het door Mercedes-Benz ontwikkelde Sports Tourer concept gaat in serieproductie. Op de autosalon van Geneve beleeft de Mercedes-Benz B-Klasse zijn wereldpremiere en de auto is vanaf juni in de Nederlandse showroom te bewonderen. De Compact Sports Tourer valt op door zijn design, dynamiek en afmetingen.

Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer is het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept. Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van motor en versnellingsbak (gedeeltelijk voor en gedeeltelijk onder het passagierscompartiment) beschikt de nieuwe B-Klasse over de interieurruimte van grote sedans en stationcars. Desondanks heeft de B-Klasse compacte afmetingen. De auto is 4.270 mm lang, wat overeenkomt met gebruikelijke lengtes in het compacte segment.

Dankzij de in hoogte verstelbare bagagevloer, de asymmetrisch deelbare, opklapbare en uitneembare achterbank en de uitneembare passagiersstoel voorin (optie) verandert de Compact Sports Tourer met enkele handelingen van een comfortabele reiswagen in een praktisch transportvoertuig. De inhoud van de bagageruimte (afhankelijk van stoelplaatsing en -positionering) varieert van 544 tot 2.245 liter (laatste waarde is zonder achterbank en voorpassagiersstoel). Dat komt overeen met de bagagecapaciteit van grotere stationcars. De maximale laadlengte is 2,95 meter.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Er zijn zes viercilinder motoren beschikbaar, met een vermogen uiteenlopend van 70 kW/95 pk tot 142 kW/193 pk. Het topmodel B 200 TURBO beschikt over een nieuwe tweeliter viercilinder motor, die mede dankzij turbocompressor en intercooler vanaf 1.800 t/min een maximum koppel van 280 Newtonmeter levert en deze waarde over een breed toerengebied tot 4.850 t/min aanhoudt. Daarmee accelereert de krachtigste Compact Sports Tourer in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De tussensprint van 80 naar 120 km/u duurt in de vijfde versnelling 7,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 225 km/u.

Aan de top van het dieselprogramma staat de B 200 CDI met 103 kW/140 pk, die dankzij een koppel van 300 Newtonmeter over veel trekkracht bij elk toerental beschikt. Met deze nieuw ontwikkelde turbodiesel met common-rail directe inspuiting accelereert de Compact Sports Tourer in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,0 seconden van 80 naar 120 km/u. De topsnelheid van de B 200 CDI bedraagt 200 km/u. De CDI-uitvoeringen van de B-Klasse voldoen zonder deeltjesfilter aan de EU-4 emissie-eisen. Als optie levert Mercedes-Benz een onderhoudsvrij deeltjesfilter. De nieuwe B 200 TURBO en de CDI-modellen B 180 CDI en B 200 CDI zijn standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor alle motorvarianten van de B-Klasse is als optie de nieuw ontwikkelde AUTOTRONIC leverbaar, een automaat op basis van Continu Variabele Transmissie.

De nieuw ontwikkelde elektromechanische stuurbekrachtiging werkt met een elektromotor. Hierdoor is het effect van de bekrachtiging bij lagere snelheden groter dan bij hogere snelheden, zodat de besturing tijdens inparkeren en manoeuvreren veel lichter is dan bij conventionele systemen. Ook de parabool-achteras is nieuw. Deze zorgt mede voor het stabiele en sportief exacte rijgedrag en voor het goede rijcomfort van de nieuwe B-Klasse.

Mercedes-Benz B-Klasse (2005 - 2011)

Het doorontwikkelde Elektronische Stabiliteits Programma (ESP) is voor nu voorzien van een extra functie: de stuurassistent STEER CONTROL. Deze werkt in combinatie met de elektromechanische stuurbekrachtiging en reageert in kritieke rijsituaties met een aangepaste bekrachtiging, om de bestuurder te helpen bij het stabiliseren van de auto. Ook tijdens remmen op een ondergrond die links en rechts verschillend is, helpt de nieuwe extra functie van ESP bij stuurcorrecties, zodat de bestuurder nog beter voelt hoe de auto zich gedraagt.

Een nieuw ontwikkeld panorama-lamellenschuifdak (optie) geeft de inzittenden van de B-Klasse een gevoel van vrijheid. Ook in gesloten toestand zorgt het in de Compact Sports Tourer voor een lichte en vriendelijke interieursfeer. De dakopening is zo'n tweederde groter dan bij conventionele schuifdaken. Als alternatief voor het schuifdak is naar wens een vast gemonteerd panoramadak leverbaar met een grijs getint, 0,6 m2 groot glasoppervlak.