1 februari 2005
 

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Nieuwe zescilinders voor Mercedes C-klasse

1 februari 2005 | Met de introductie van twee nieuwe zescilinder motoren belooft de Mercedes-Benz C-Klasse vanaf het voorjaar van 2005 meer dynamiek. De C-Klasse modellenreeks wordt bovendien uitgebreid met een speciale Sport Edition waarin het dynamische karakter van de C-Klasse extra sportief is verpakt.

De reeks dieselmotoren voor de C-Klasse wordt binnenkort aangevoerd door een nieuwe V6-motor met een vermogen van 165 kW/224 pk. De nieuwe krachtbron biedt 32 procent meer nominaal vermogen dan de vijfcilinder-in-lijnmotor van de C 270 CDI (125 kW/170 pk) die hij vervangt. In combinatie met de optionele 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie, een primeur in de C-Klasse, levert het nieuwe model ruim 27 procent meer koppel dan het voorgaande model. Het nominale koppel van 510 Nm, is voorhanden vanaf 1600 omw./min. en blijft op een constante waarde tot 2800 omw./min. Hierdoor accelereert de C 320 CDI (sedan) in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en bedraagt de tussenacceleratie van 60 naar 120 km/u slechts 6,2 seconden.

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Ondanks zijn aanzienlijk hogere prestaties, is de nieuwe zescilinder sedan even zuinig als zijn voorganger, gelet op zijn brandstofverbruik van 7,3 a 7,6 l/100 km (gecombineerd brandstofverbruik met 7G-TRONIC, volgens richtlijn 93/116/EU). Ook de emissiewaarden van de nieuwe CDI-motor vallen in positieve zin op. Dankzij een geavanceerd brandstofinjectiesysteem en nauwkeurig afgeregeld verbrandingsproces voldoet de motor ook zonder deeltjesfilter volledig aan de strenge EU4-norm. Toch is dit deeltjesfilter in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland standaard in de C 320 CDI en resulteert deze voorziening in een aanzienlijk lagere uitstoot. De prijzen van de Mercedes-Benz C 320 CDI voor de sedan beginnen bij € 53.200 en voor de combi is dit € 55.700.

Een andere nieuwkomer dit voorjaar is de C 350. Met een maximum vermogen van 200 kW/272 pk en een maximum koppel van 350 Nm heeft deze Mercedes-krachtbron een duidelijke voorsprong op vergelijkbare V6-motoren. Het nominale motorvermogen en koppel van de nieuwe C 350 liggen respectievelijk 25 en 13 procent hoger in vergelijking met de voorgaande zescilinder motor in de C-Klasse. Met de optionele 7G-TRONIC transmissie bedraagt de acceleratie van 0 naar 100 km/u 6,4 seconden (vorige C: 7,7 seconden), de tijd voor de tussensprint van 60 naar 120 km/u 6,1 seconden (sedan) en de topsnelheid 250 km/u (elektronisch begrensd).

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Met een gecombineerd brandstofverbruik (richtlijn 93/116/EU) van 9,5 a 9,8 l/100 km (sedan) is de nieuwe zescilinder C-Klasse zo'n 12 procent zuiniger dan het voorgaande C 320 model (10,9 l/100 km), ondanks het toegenomen prestatiepotentieel. Met de 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie (optioneel) bedraagt het brandstofverbruik 9,7 a 10,0 l/100 km, een verbetering van circa 5 procent ten opzichte van het vorige model.

De aanduiding Sport Edition staat voor een speciaal uitrustingsniveau van de C-Klasse dat vanaf maart 2005 leverbaar is op de sedan, combi en sportcoupe. Dit uitrustingsniveau wordt aangeboden in twee versies: een basisversie en de Sport Edition+ versie. Het uiterlijk van de Sport Edition onderstreept het dynamische karakter van de C-Klasse en bevat onder andere 17-inch zesspaaks lichtmetalen velgen, banden in de maat 225/45 R 17 (voor) en 245/40 R 17 (achter) en bi-xenon koplampen. Tot het Sport Editon+ pakket behoren ook nog eens de opvallende kenmerken van het AMG bodystyling pakket met gemodificeerde voor- en achterbumpers en zijskirts en een sportonderstel (Sport Edition+).