23 januari 2005
Daihatsu Sirion 2

Daihatsu Sirion 2

Daihatsu introduceert compleet nieuwe Sirion II

23 januari 2005 | Tegelijk met de AutoRAI introduceert Daihatsu in Nederland de Sirion 2: een moderne nieuwkomer die veel stof moet doen opwaaien in de compacte klasse. De Sirion 2 is sierlijk van vorm en tevens een tikkeltje ondeugend. Hij deelt bovendien niets met zijn voorganger, want werkelijk alles werd anders. Dit geldt niet in de laatste plaats voor de prijzen, want die gingen fors omlaag.

In tegenstelling tot andere nieuwkomers op de automarkt is de Daihatsu Sirion 2 een compleet nieuwe auto, volledig ontwikkeld vanaf een nieuw platform. Hij vormt dus niet zomaar een frisse gestalte op een bestaand onderstel, maar is echt een auto die vanaf het fundament nieuw is opgebouwd. Het concept werd door Daihatsu ontwikkeld in samenwerking met Toyota waardoor het beste van beide merken in deze auto is verenigd. Iets dat voor de hand lag omdat Daihatsu sinds 1998 deel uitmaakt van het Toyota concern.

Op de Japanse markt verkopen zowel Daihatsu als Toyota het model onder eigen naam. De ingenieurs van beide Japanse merken hebben zich bij de ontwikkeling vooral door Europese consumenteneisen laten leiden, en dat is goed te merken. Niet alleen de frisse vorm met dik uitgeklopte spatborden speelt daarin een rol. Ook de binnenruimte is fors. Met de plaats die hij voor vijf volwassenen biedt claimt Daihatsu dat de Sirion 2 zelfs de ruimste auto in zijn klasse is. De rugleuning van de achterbank kan bovendien in twee standen gezet worden, waardoor ook lange achterpassagiers altijd een goede zitpositie zouden kunnen vinden.

Daihatsu Sirion 2

Er is keuze uit een 69 pk (51 kW) sterke 1.0 liter twaalfklepper en een 1.3 liter zestienklepper met 87 pk (64 kW). De 1.0 liter onderscheidt zich onder meer door z'n minimale CO2-uitstoot (118 g/km) en een gemiddeld brandstofverbruik van 5 liter per 100 kilometer (1:20 - richtlijn 80/1268/EEC). De 1.3 liter 16V valt op door zijn prestaties. Gekoppeld aan de handgeschakelde vijfversnellingsbak komt hij namelijk aan een topsnelheid van 170 km/h. Met een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 km (1:17,2 - richtlijn 80/1268/EEC) is deze pittige motor allesbehalve een stevige drinker.

Iedere Sirion 2 heeft centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, stuurbekrachtiging en de bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten. De 1.3 liter 16V met Prestige of Sportpakket komt altijd met airconditioning. Een automatische transmissie is eveneens leverbaar. Ook zijn er een aantal optiepakketten samengesteld voor zowel de 1.0, het zogenaamde "Premium pakket" als voor de 1.3. het "Prestige-" en "Sport pakket".

Op het gebied van passieve veiligheid biedt iedere Sirion 2 zij-airbags, naast de standaard bestuurders- en passagiersairbag. Het Electronic Brakeforce Distribution-systeem (EBD) vult het anti-blokkeer remsysteem (ABS) aan als het aankomt op een optimale verdeling van de remkracht tussen de voor- en de achteras. Ook aan de allerkleinste passagiers is gedacht: het ISOFIX-systeem zorgt voor een optimale en meest veilige bevestiging van het kinderzitje achterin.

Daihatsu Sirion 2

Alhoewel de AutoRAI het startschot geeft, staat de Sirion 2 vanaf nu al bij de dealer voor een vanafprijs van 10.999 euro.