20 januari 2005
 

PwC verwacht verlaging autoprijzen

20 januari 2005 | Volgens de New Car Price Index van PricewaterhouseCoopers en Eurocarprice.com zijn de catalogusprijzen voor nieuwe auto's in Nederland in 2004 met 3,4% gestegen. Dit is een relatieve daling ten opzichte van 2003 toen de catalogusprijzen van nieuwe auto's in Nederland gemiddeld met 6,9% stegen. De prijs van de gemiddelde nieuwe auto ligt daarmee in Nederland 19% hoger dan in de rest van Europa.

PwC en Eurocarprice.com voorspellen dat de Europese autofabrikanten geconfronteerd zullen worden met een moeilijke afzetmarkt in 2005. Ook in de rest van West-Europa is al langer een trend waarneembaar van dalende autoprijzen. In 2004 steeg de cataloguswaarde van een auto in West-Europa gemiddeld met 2,4%. In 2003 was dit nog 4,6%. Door de zwakkere vraag in de meeste markten concurreren de fabrikanten sterker op prijs.

Benne Veldman, partner bij PricewaterhouseCoopers en specialist op het gebied van de automarkt, zegt hierover het volgende: "Fabrikanten en dealers zullen de komende jaren hun toevlucht nemen tot prijsverlagingen om zo hun marktaandeel te behouden. Wij verwachten dat autodealers hun prijzen deze lente zullen verlagen en er grotere inruilkortingen worden geboden. Dit varieert natuurlijk per merk, maar de merken met grotere afzetvolumes zullen dit eerder doen. De reden dat de lente wordt gekozen is omdat dan traditioneel de meeste auto's worden verkocht".

Benne Veldman vervolgt: "Hoewel fabrikanten zich zorgen maken over de verlaagde winst en de materiaalkosten zijn gestegen, zorgt de hevige prijsconcurrentie ervoor dat de prijzen niet stijgen. Wij verwachten dat deze trend zich in 2005 op de Europese markt zal voortzetten".

 
Websitewww.pwc.nl
Deel via