10 januari 2005
 

GM Sequel

GM wil de auto opnieuw uitvinden met de Sequel

10 januari 2005 | Het ambitieuze streven van General Motors Corporation om de auto opnieuw uit te vinden, zoals dat voor het eerst geuit werd met de concept cars AUTOnomy en Hy-wire, neemt een nieuwe wending met de GM Sequel.

De technologieen waarmee de Sequel is uitgerust (zoals brandstofcellen, by-wire-techniek en wielnaafmotoren) kenden een snelle ontwikkeling, waardoor GM, volgens Larry Burns (Vice President of Research, Development and Planning), in minder dan drie jaar tijd de autonomie kon verdubbelen en de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u kon halveren in vergelijking met de huidige brandstofcelvoertuigen.

De Sequel belichaamt de GM-visie van de heruitgevonden auto, met een mengeling van technologieen zoals geavanceerde materialen, elektronische regeleenheden, computersoftware en geavanceerde aandrijfsystemen. Volgens Burns is de Sequel dan ook het voorbeeld van GMs wereldwijde strategie van geavanceerde technologie die zich richt op efficientie en emissies.

GM Sequel

De Sequel heeft ongeveer het formaat van een Cadillac SRX, heeft een actieradius van 480 km uit zijn waterstofvoorraad en accelereert in minder dan 10 seconden van 0 tot 100 km/u. De huidige generatie brandstofcelvoertuigen heeft een actieradius van 270 tot 400 km en accelereert in 12 tot 16 seconden van 0 tot 100 km/u, naar gelang een batterij gebruikt wordt of niet.

In de GM Sequel worden de traditionele mechanische rijsystemen vervangen door elektronische by-wire technologie om zo de remprestaties, de acceleraties en het weggedrag te verbeteren. De by-wire technologie vervangt in feite de mechanische en hydraulische verbindingen door elektrische kabels en actuatoren. By-wire systemen zetten de handelingen van de bestuurder (remmen, sturen, enz.) om in signalen die een elektromotor activeren om de taak uit te voeren.

GM Sequel
 
Websitewww.gm.com
Deel via