10 januari 2005
Opel Astra GTC (2005 - 2011)

Opel Astra GTC (2005 - 2011)

Opel toont de Astra GTC Diesel Hybrid Conceptcar

10 januari 2005 | Opel toont de Astra GTC Diesel Hybrid Concept op de Detroit Motorshow. De voorwielaangedreven Hybrid Concept, met een two-mode hybride systeem en de 1,7-liter CDTi-motor, verbruikt tot 25% minder brandstof. De concept car is afgeleid van de productieversie van de Opel Astra GTC en is gebouwd in het Europese International Technical Development Cente van General Motors in het Duitse Russelsheim.

Het two-mode hybride systeem van General Motors luidde het samenwerkingsverband in tussen GM en DaimlerChrysler. De architectuur kan gemakkelijk aangepast worden aan voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven auto's en aan benzine- en dieselmotoren. Twee elektronisch gestuurde elektromotoren werken in op een reeks tandwielen om een oneindig variabele aandrijving te creeren. Het systeem neemt evenveel plaats in als een klassieke automatische versnellingsbak. Een batterij levert energie aan de elektromotoren en maakt bovendien een volledig elektrische aandrijving mogelijk.

Als concept car demonstreert de Astra GTC Diesel Hybrid op welke manier hybride onderdelen in een compacte auto kunnen worden geïntegreerd zonder in te leveren op het comfort en de bruikbaarheid van de auto. De nikkel-metaal-hydride batterij bevindt zich, net als de koelinrichting, in de uitsparing voor het reservewiel. De batterij werd ontwikkeld in samenwerking met specialist Varta.

De Astra GTC Diesel Hybrid wordt aangedreven door een 92 kW (125 pk) sterke 1,7-liter CDTi-motor met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter en door twee elektromotoren van respectievelijk 30 en 40 kW. Naar gelang de rijomstandigheden leveren de elektromotoren extra vermogen voor de dieselmotor of drijven ze de Astra volledig elektrisch aan. Een regeleenheid bepaalt de aandrijfmodus. Verwacht wordt dat de Astra GTC Diesel Hybrid Concept in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

Opel Astra GTC (2005 - 2011)

Met een brandstofverbruik van minder dan 4 liter/100 km (Europese gemiddelde cyclus), is de Astra GTC Diesel Hybrid 25% zuiniger dan vergelijkbare dieselmotoren Dit is te danken aan de werking van het hybridesysteem. Zo wordt de dieselmotor bij stationair toerental volledig uitgeschakeld en wordt alleen de elektrische aandrijving gebruikt bij het wegrijden. Ook bij het remmen worden de elektromotoren gebruikt: kinetische energie wordt dan geregenereerd en opgeslagen in de batterij. Tijdens het remmen en wanneer de motor stationair draait, functioneren de elektromotoren als generatoren en laden ze de batterij op.

Net als andere auto's met two-mode hybride technologie, heeft de Astra GTC Diesel Hybrid twee afzonderlijke elektrische systemen aan boord. Het aandrijfsysteem maakt gebruik van een systeem met hoog voltage, terwijl het andere systeem als transformator fungeert voor het 12 Volt-systeem. Dit tweede systeem zorgt ervoor dat zaken zoals de verlichting, verwarming, ventilatie, airconditioning en het audiosysteem van energie worden voorzien. Aan de buitenzijde ziet de Astra GTC Diesel Hybrid er met zijn unieke panoramische voorruit er even spectaculair uit als de productieversie van de Opel Astra GTC. Binnenin werd de toerenteller op het dashboard vervangen door instrumenten die informatie geven over de werking van de hybride aandrijving, zoals de tractie die geleverd wordt door de elektromotoren, door de dieselmotor of door beide. Een andere teller geeft het laadniveau van de batterij aan.

De volwaardige two-mode hybride technologie kan het verbruik aanzienlijk terugdringen en zo helpen om aan de steeds strengere normen voor CO2-emissies te voldoen. De grote toepasbaarheid van deze technologie biedt wereldwijd mogelijkheden voor de diverse markten waar General Motors actief is.