31 december 2004
BMW 6-Serie (2003 - 2011)

BMW 6-Serie (2003 - 2011)

BMW maakt prijzen M6 bekend

31 december 2004 | Het nieuwste topmodel van BMW, de BMW M6, zal nog dit voorjaar in Nederland verkrijgbaar zijn. BMW Nederland heeft de prijs voor de standaarduitvoering vastgesteld op € 156.300,-.

De BMW M6 is een combinatie van een rasechte sportwagen en een sportcoupe. Daarmee zet deze 507 pk sterke M6 een rijke traditie voort, met legendarische coupes als de BMW M1 uit 1978 en de M635 CSi uit 1984. Kenners zullen de M-versie van de BMW 6 Serie Coupe herkennen aan typische M-details, zoals de achterbumper met diffusor, de aerodynamische buitenspiegels met carbondelen, of de vier uitlaatpijpen. Ook de louvres in de zijschermen en de vier exclusieve M-lakkleuren zijn kenmerken van de meest sportieve BMW's. Net als bij de BMW M3 CSL is het dak gemaakt van carbonfiber, dat net zo crashbestendig is als staal, maar de helft minder weegt. Dit zorgt voor betere prestaties en een verbeterde wegligging, doordat het zwaartepunt van de auto lager komt te liggen. Ook de thermoplast voorzijschermen en de vele aluminiumdelen zorgen voor een fenomenale PK/gewicht verhouding zodat iedere pk slechts 3,37 kg behoeft te verplaatsen.

BMW 6-Serie (2003 - 2011)

Voor de aandrijving zorgt een 5,0 liter V10, waarvan de constructie en elektronica zijn afgeleid van de motoren die BMW in de Formule 1 toepast. De atmosferische krachtbron, die pas bij 8.250 1/min zijn maximale toerental heeft bereikt, doorbreekt met zijn 507 pk de 100 pk/liter grens (101,5 pk/l). Het koppel bedraagt 520 Nm bij 6.100 1/min. Mede dankzij de gunstige pk/kg-verhouding sprint de BMW M6 in 4,6 seconden naar 100 km/h, de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. De V10 wordt gecombineerd met een SMG transmissie met zeven versnellingen en Drivelogic. Met deze versnellingsbak kan handmatig zeer snel en zonder trekkrachtonderbreking worden geschakeld door middel van paddles aan het stuurwiel of met de versnellingspook. Comfortabel cruisen kan ook in de automatische stand.

De wielophanging van de BMW M6 is volledig van aluminium, inclusief de integraal achteras. Het variabele M sperdifferentieel zorgt voor de best mogelijke tractie in iedere rijsituatie. De schokdempers worden aangestuurd door de Elektronische Demper Controle (EDC) die drie standen kent: Normaal, Comfort en Sport. Speciaal voor de M6 (en de M5) ontwikkelde BMW mDrive met deze iDrive functie kan de bestuurder met 1 druk op de knop zijn favoriete sport afstelling kiezen voor schokdemping, DSC en motorafstelling. Met de Power-knop van mDrive is er keuze uit 400 of alle 507 pk.

BMW 6-Serie (2003 - 2011)

Ook van binnen is de BMW M6 meer sportwagen dan sportcoupe. Achter het M-stuurwiel met SMG-paddles bevindt zich het instrumentarium met de typerende witte Corona tellerverlichting en rode wijzers. Het standaard Head-Up Display projecteert in de BMW M6 op de voorruit tevens in kleur de schakelmomenten. De M sportstoelen zijn voorzien van elektrische breedteverstelling voor de rugleuning. Andere M-accenten zijn de verlichte M instaplijsten, hemelbekleding in de kleur Anthrazit en de uitgebreide lederuitvoering Merino. Tot de uitrusting van de BMW M6 behoren eveneens het navigatiesysteem Professional met tv-functie, het HiFi Professional luidsprekersysteem LOGIC7 en een CD-wisselaar.