27 december 2004
Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147

Nieuwe Alfa Romeo 147 vanaf begin januari in de showroom

27 december 2004 | De vernieuwde Alfa 147 werd tijdens de Salon van Parijs voorgesteld aan het publiek; vanaf begin januari staat hij in de showroom van de vaderlandse Alfa Romeo-dealers. Behalve door diverse uiterlijke en innerlijke wijzigingen, hoopt Alfa Romeo ook met de prijsstelling een grote schare liefhebbers aan te spreken.

Naast het gewijzigde front en de andere achterlichten, valt in het interieur van de nieuwe Alfa 147 op dat er nu gekozen kan worden voor een duo tone kleurstelling van het dashboard. Het oppervlaktemateriaal van het dashboard is nu overeenkomstig het materiaal dat in de Alfa 156 en de Alfa GT wordt toegepast. Voorts heeft het instrumentarium grafische wijzigingen ondergaan.

Alfa Romeo 147

Het motorenpalet bestaat evenals voorheen- uit drie benzine- en drie turbodieselkrachtbronnen. De range begint met het 1.6 TwinSpark 16V tweetal (105 pk en 120 pk versie). De meest potente benzinemotor is de 2.0 TwinSpark 16-klepper (150 pk). Nieuw, en ook 150 pk sterk (305 Nm koppel), is de 1.9 JTD 16V MultiJet common-rail turbodieselmotor. Met een tijd van 8,8 seconden op de standaardsprint van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 208 km/h een potente aanwinst. Op de 250 pk sterke Alfa 147 GTA (die in zijn huidige vorm leverbaar blijft) na, zelfs de snelste telg binnen het 147-programma. Naast deze MultiJet blijven de 100 pk en 115 pk versies van de 1.9 JTD 8v gewoon leverbaar.

Op het gebied van de transmissies komt Alfa Romeo met een doorontwikkeling van de Selespeed versnellingsbak: de Easy speed. Dankzij diverse aanpassingen zal de bestuurder de gerobotiseerde transmissie voortaan als gebruiksvriendelijker ervaren. Ongeacht of hij/zij nu manueel van verzet wisselt, dan wel de bak in de automaat-modus heeft staan. De Easy speed transmissie gaat naar verwachting in februari in productie en wordt in combinatie met het Distinctive uitrustingsniveau aangeboden.

Alfa Romeo 147

Een andere noviteit is de introductie van het Comfort-onderstel. Deze nieuwe configuratie, standaard op de 2.0 TS en de 150 pk sterke 1.9 JTD 16v, combineert een double wishbone wielophanging (voor) met een geavanceerde MacPherson layout achter. Het reguliere onderstel van de nieuwe Alfa 147 is overigens naar een hoger plan getild dankzij nieuwe veren, een andere afstelling en het gebruik van een nieuwe, holle stabilisatorstang (voorzijde).

Zoals bekend, wordt de BPM regeling per 1 januari 2005 gewijzigd. Het BPM voordeel dat gekoppeld is aan bepaalde af-fabriek gemonteerde opties (o.a. cruise control, tripcomputer en window airbags) komt te vervallen waardoor meer BPM afgedragen dient te worden. De prijsverhoging van de uitvoeringen van de vernieuwde Alfa 147 is echter beperkt gebleven, zeker gezien de verbeterde standaarduitrusting. De consumentenprijzen van de 2.0 TS uitvoeringen zijn zelfs met € 755,- verlaagd. Voorts zijn de prijzen van de 1.9 JTD 16v MultiJet afhankelijk van de uitvoering vrijwel gelijk gebleven of iets verlaagd terwijl het vermogen met 10 pk is gestegen en de standaarduitrusting is verbeterd.