20 december 2004
 

Mercedes-Benz

Nieuwe V6 dieselmotor bij Mercedes-Benz

20 december 2004 | Mercedes-Benz presenteert een nieuwe V6-dieselmotor die vanaf het voorjaar van 2005 de huidige vijfcilinder en zescilinder lijnmotoren zal opvolgen. De motor debuteert in de C-Klasse 320 CDI. Met een vermogen van 165 kW (224 pk) en een maximum koppel van 510 Nm behoort de nieuwe zescilinder tot de krachtigste motoren in zijn klasse. Dankzij moderne technologie voldoet de motor aan de EU4-emissienorm. Bovendien levert Mercedes-Benz de nieuwe V6-motor in een aantal landen, waaronder Nederland, standaard met een onderhoudsvrij deeltjesfilter.

De nieuwe CDI-motor levert tot 38 procent meer vermogen en koppel dan zijn voorgangers, ondermeer handig bij het optrekken en tussentijds accelereren. De maximale trekkracht is beschikbaar vanaf 1600 omw./min. en blijft constant tot 2800 omw./min. In combinatie met de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC kan er zo onder alle omstandigheden gebruik worden gemaakt van het potentieel van deze motor. Ondanks de verbeterde prestaties blijft het brandstofverbruik van de motor gelijk ten opzichte van de tot dusver gebruikte vijf- en zescilinder dieselmotoren.

Mercedes-Benz

Uiteraard is de motor volledig up-to-date voor wat betreft de gebruikte materialen, het ontwerp en het motormanagement systeem. De nieuwe V6-motor heeft een motorblok van aluminium met gegoten stalen cilinderbussen, waardoor er flink gewicht wordt bespaard. Zo weegt de motor nu circa 208 kilogram, een minimale stijging ten opzichte van de tot dusver gebruikte vijfcilindermotor. De compacte afmetingen van de motor maken het mogelijk dat deze ook zal worden toegepast in Mercedes-Benz-modellen en 4MATIC-varianten waarvoor tot op heden geen zescilinderdieselversie leverbaar was.

Werveling van de inlaatlucht wordt geregeld door een elektronisch geregelde sluiting van een luchtinlaatkanaal naar de cilinder. Dit zorgt voor een betere verbranding, met een positief effect op het brandstofverbruik en de uitstoot. Het eveneens nieuwe elektronische motormanagement regelt alle functies, van het voorgloeien en het starten tot het aansturen van de hogedrukpomp. De VNT-turbocompressor (Variable Nozzle Turbine) met elektrisch verstelbare turbinebladen en de nauwkeurig te doseren recirculatie van de uitlaatgassen alsmede de drosseling van de inlaatlucht, worden aangepast aan de situatie op basis van de meetgegevens.

Mercedes-Benz

Dankzij de nauwkeurige werking van het motormanagement blijft de uitstoot van stikstofoxides en deeltjes door de V6-motor binnen de strenge normen van de EU4-richtlijn. Twee oxidatie katalysatoren verwerken de koolmonoxide en onverbrandde koolwaterstoffen: een lichte katalysator die dichtbij de motor is geplaatst en de hoofdkatalysator onder de auto. Om de uitstoot verder te beperken, levert Mercedes-Benz in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland de nieuwe V6-motor standaard met een onderhoudsvrij deeltjesfilter. Dit filter werkt zonder toevoegingen.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via