15 december 2004
Mazda MX-Crosssport

Mazda MX-Crosssport

Wereldpremiere voor Mazda MX-Crossport op Autosalon van Detroit

15 december 2004 | Op de North America International Auto Show, begin januari 2005 in Detroit, heeft Mazda de wereldpremiere van de MX-Crossport. Dit model laat een nieuwe mogelijke richting zien die Mazda op wil gaan op het gebied van autodesign. Een nieuw design, dat bedoeld is voor de uitbreiding van het huidige gamma met Mazdas van de nieuwe generatie.

Design is een belangrijk element van alle producten van Mazda en daarom is de MX-Crossport in de allereerste plaats een design concept. Chief Designer Koizumi, die onder meer verantwoordelijk was voor het ontwerp van de succesvolle Mazda6, noemt de nieuwe conceptcar een vooruitstrevende pionier voor Mazda. Daarmee bedoelt hij dat het concept een samengaan is van het imago van Mazda's beste sportauto's en de degelijkheid en praktische bruikbaarheid van een SUV.

Mazda MX-Crosssport

De afmetingen van de conceptcar dragen in belangrijke mate bij aan het atletische uiterlijk. Met een lengte van 4.630 mm is de MX-Crossport compact, levendig en relatief klein vergeleken met andere belangrijke modellen in het groeiende crossover-segment Door zijn geringe hoogte en grote breedte krijgt de auto tegelijkertijd een stevig en degelijk postuur mee. De breedte is 1.930 mm met korte overhangen aan voor- en achterzijde en een relatief lange wielbasis van 2.795 mm. Ook de wielen zijn relatief groot, 275/45R-20. Door de nadruk te leggen op deze lange wielbasis in combinatie met de grote wielen krijgt de MX-Crossport een extra sportief en stoer uiterlijk. Met een hoogte van 1.630 mm is de auto in relatie tot zijn soortgenoten in het kleinere SUV-segment, waaronder de Mazda Tribute, laag te noemen, terwijl de MX-Crossport toch het wat agressieve uiterlijk behoudt van een off-road model.

Gezien van buitenaf lijkt het interieur klein en compact. Maar door een handig design is het van binnenuit een ruim interieur dat bovendien erg modern overkomt. Belangrijk element daarbij zijn de zogenaamde zwevende stoelen: elke stoel is bevestigd aan de bodem via een enkel, centraal bevestigingspunt en is te bedienen via een monorail-systeem in de vloer. De achterzijde van de rugleuningen zijn van aluminium en acryl. Ze voegen nog een extra element toe aan het high-tec imago van de MX-Crossport: het mechanisme van de veiligheidsgordels is voor de achterpassagiers goed te zien, een beetje te vergelijken met dat van een hoogwaardig horloge.

Mazda MX-Crosssport

De MX-Crossport heeft een geavanceerd informatiedisplay en entertainment systeem aan boord. Dit zogenaamde Three Panel Display omvat een enigszins bolvormige display met touch screen bediening in het midden van de centrale console, direct rechts van het stuurwiel, het bedieningspaneel, een tweede status monitor daarboven en meer naar rechts een derde entertainment monitor, recht tegenover de passagier naast de bestuurder.

Hoewel Mazda nog niet officieel heeft aangegeven of er ook daadwerkelijk een productiemodel komt gebaseerd op deze MX-Crossport is wel bekend gemaakt dat de onderneming haar gamma met producten van de nieuwe Zoom-Zoom generatie wil uitbreiden voor de Noord-Amerikaanse markt en daar buiten. De MX-Crossport is een belangrijke eerste stap in deze richting.