13 december 2004
 

GM en DaimlerChrysler ontwikkelen samen hybride aandrijving

13 december 2004 | DaimlerChrysler AG (DCX) en General Motors Corporation (GM) hebben vandaag een gezamenlijk project aangekondigd om de hybride technologie verder te laten evolueren in het voordeel van hun klanten en het milieu.

De bedrijven zijn van plan om samen te werken aan de ontwikkeling van een bimodale, volledig hybride aandrijfarchitectuur die gebruikt zal worden in voertuigen van GM, de Chrysler Group en de Mercedes Car Group. Tot de geplande varianten behoren personenwagens, trucks en andere voertuigen met voor- en achterwielaandrijving. Deze technologie zou het acceleratievermogen, maar tegelijkertijd ook het brandstofverbruik en het aanbod van modellen aanzienlijk verbeteren. GM en DaimlerChrysler Corporation hebben een niet-bindende "intentieverklaring" ondertekend en zijn van plan om begin 2005 een definitieve overeenkomst af te sluiten.

Beide bedrijven hebben tot nog toe los van elkaar aan hun eigen hybride aandrijfsystemen voor hun aanbod passagiersvoertuigen gewerkt. GM kondigde in het verleden aan dat zijn eerste toepassing van een bimodaal, volledig hybride aandrijfsysteem eind 2007 gelanceerd zou worden in twee van de meest populaire grote SUV's van GM: de Chevrolet Tahoe en de GMC Yukon. Door hun ontwikkelingsinspanningen in het kader van de hybride technologie te bundelen, hopen DaimlerChrysler en GM zich beiden te positioneren als leiders op het vlak van deze technologie. Het grootschalige programma zal ook mogelijkheden bieden voor extra partners en voor de ontwikkeling van componenten die geleverd zouden kunnen worden aan andere autofabrikanten.

De ontwikkeling van een gezamenlijke hybride aandrijfarchitectuur is de basis van de samenwerking, maar dit zal volgens een woordvoerder geen afbreuk doen aan de kenmerkende aspecten en prestaties van de merken van GM, de Mercedes Car Group en de Chrysler Group. Het bimodale, volledig hybride aandrijfsysteem zal gekoppeld worden aan verschillende motoren en de respectievelijke productprogramma's zullen een unieke prestatiedynamiek en kalibratie hebben. Elk bedrijf zal het bimodale, volledig hybride aandrijfsysteem integreren in zijn eigen voertuigen.

De hedendaagse typische unimodale systemen maken gebruik van veel grotere elektrische motoren dan de motoren die vereist zijn voor het gepatenteerde bimodale systeem. De innovaties van het bimodale systeem claimen betere prestaties, een lager brandstofverbruik bij hoge snelheden en een grotere trekcapaciteit. De afmetingen zouden efficienter zijn dan bij de hedendaagse unimodale designs, aangezien de compacte en krachtige elektrische motoren van het systeem specifiek ontworpen zijn om in de ruimte van een conventionele automatische transmissie te passen.

 
Websitewww.gm.com
Deel via