8 december 2004
Nissan Murano (2002 - 2007)

Nissan Murano (2002 - 2007)

Nissan introduceert Murano in Europa

8 december 2004 | Nissan presenteert zijn nieuwe boegbeeld in het luxe SUV-gamma. Het is de Murano, een crossover in de volle betekenis van dit woord. Het is een stoer gevormde vierwielaangedreven auto met een luxe, ruim interieur en veel gebruiksmogelijkheden. Met de Murano mikt Nissan naar eigen zeggen op de zich snel uitbreidende markt van kwalitatief hoogwaardige vierwielaangedreven auto's met een rijgedrag en uitrusting op niveau.

Sinds zijn debuut begin dit jaar in Geneve trekt de Murano al de aandacht. Het model daar was de Amerikaanse versie. In de tussentijd heeft Nissan meer dan 300 veranderingen aangebracht, waardoor de Europese versie die nu ten tonele verschijnt een sterk dynamisch voorkomen heeft. Met zijn rijkarakter beantwoordt hij volgens Nissan nu aan de sportieve smaak van Europese automobilist.

Ondanks het feit dat de Murano er duidelijk anders uitziet dan andere Nissans, past het ontwerp binnen de koers die Nissan vaart met zijn design. Duidelijk is de signatuur te zien van Shiro Nakamura, hoofd design van Nissan. De trapeziumvormige koplampen en achterlichten zijn verwant aan de exemplaren van de 350Z. De lichtgewicht achterklep kenmerkt zich door vormen die eveneens knipogen naar die van de 350Z en de Micra. Een ander onderscheidend element in het Murano-ontwerp is de vorm van het achterste zijraam: driehoekig met een vanaf onder scherp oplopende lijn. Gelijksoortige vormen zijn te zien bij twee studiemodellen die Nissan dit jaar heeft onthuld: de Qashqai in Geneve en de Tone in Parijs.

Nissan Murano (2002 - 2007)

Er komt één versie van de Murano, voorzien van een 3.5 V6 die ook de 350Z aandrijft, een krachtbron van aluminium voorzien van 24 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De motor produceert in de Murano 172 kW (234 pk) en 318 Nm trekkracht. De topsnelheid bedraagt 200 km/uur. Om het gewicht van de motor laag te houden zijn lichte zuigers en drijfstangen toegepast, evenals holle nokkenassen. Die laatste helpen energieverlies tot een minimum te beperken, waardoor de motor soepeler draait wat weer tot gevolg heeft dat hij vlotter reageert op het gas. Verder is de motor voorzien van Nissan's Continuously Variable Valve Timing Control System (CVTCS), zodat hij onder uiteenlopende omstandigheden optimaal vermogen en maximale trekkracht levert.

In plaats van een handgeschakelde of conventionele automatische versnellingsbak met vaste overbrengingsverhoudingen, heeft de Murano een computergestuurde Continu Variabele Transmissie (CVT). In essentie bestaat de CVT uit een stalen duwschakelband (afkomstig van Van Doornes Transmissie) en twee poelies. Door de omvang van de poelies te varieren, versnelt de auto traploos, waarbij de motor het meest efficiente toerental aanhoudt. Nissan heeft de CVT voorzien van een sportieve sequentiele schakelmogelijkheid. Door een versnellingspook naar voren en naar achteren te bewegen kan de bestuurder desgewenst handmatig zes versnellingen kiezen. De elektronica van de CVT is bovendien specifiek geprogrammeerd voor de Europese versie van de Murano.

Centraal bij de Murano is het door Nissan zelf ontwikkelde elektronisch gestuurde ALL MODE 4x4-systeem. Het is geintroduceerd op de X-TRAIL en verfijnd voor de Murano. Het systeem claimt ontspannen rijden onder alle omstandigheden, zowel op verharde als op onverharde wegen. Elektronica zorgt ervoor dat de wielen met de meeste grip de meeste aandrijfkracht krijgen. Onder normale omstandigheden heeft de Murano voorwielaandrijving. Dit spaart brandstof. Op het moment dat één van de wielen doorslipt, komt een centrale koppeling in de eindoverbrenging van de achteras in actie. De aandrijfkrachten worden dan traploos verdeeld tussen de voor- en achteras waardoor de auto op gladde ondergrond optimale tractie biedt en bovendien in bochten stabiel op koers blijft. In die zin levert ALL MODE 4x4 dus ook een bijdrage aan de veiligheid.

Nissan Murano (2002 - 2007)

De Murano is voorzien van zaken die rijders van luxe SUV's mogen verwachten. De standaarduitrusting bestaat uit onder meer uit: leren bekleding, tienvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurder, elektrisch verstelbare pedalen, klimaatcontrole, een Bose-audiosysteem van 225 watt met zeven speakers en woofer in het reservewiel, een zes-cd-wisselaar, een elektrisch bedienbaar zonnedak, getinte achterste ruiten, aluminium velgen, Bi-xenon koplampen en cruise control. De uitrusting omvat verder automatisch inschakelende verlichting en een achteruitrijcamera met kleurenbeeldscherm.

De Murano is leverbaar voor 58.600 euro, met als enige optie metallic lak ad 800 euro.