4 juli 2002
Volvo S60 (1999 - 2010)

Volvo S60 (1999 - 2010)

volvo presenteert de s60r

4 juli 2002 | Met de nieuwe S60R, voorzien van de zogenaamde Four C-technologie, zet Volvo een nieuwe stap als het gaat om techniek. De S60R, die zijn wereldpremiere beleeft tijdens de komende Parijse Autosalon (van 28 september tot en met 13 oktober), is volgens de fabrikant de meest intelligente en tegelijkertijd sportieve Volvo ooit gebouwd. De V70R, gebaseerd op dezelfde technologie, beleeft in Parijs eveneens zijn premiere.

Met de presentatie van de S60R maakt Volvo de belofte waar die het in 2000 deed, met de presentatie van de Performance Concept Car. De S60R combineert een geavanceerd chassis met een krachtige motor en een volledig elektronisch gestuurd All Wheel Drive-systeem. Het chassis stelt de S60R-bestuurder bovendien in staat om met een druk op de knop te kiezen uit drie chassis-standen: Comfort, Sport en Advanced Sport. De keuzemogelijkheden die het systeem biedt, wordt ook wel omschreven als performance on demand. Daardmee is de nieuwe S60 in staat om zijn bestuurder verschillende belevingswerelden te bieden. Van de wegligging van de ultieme sportwagen tot de comfortabele rijeigenschappen van een familiesedan. Het geheim van het systeem schuilt in drie compacte knopjes op het dashboard, die respectievelijk Comfort, Sport en Advanced Sport als aanduiding hebben. Met een simpele druk op de knop kan de berijder vervolgens de chassis-stand kiezen. Het middelste programma, Sport, is daarbij het uitgangspunt. Dat bezorgt de S60R een rijgedrag dat weliswaar sportief is, maar niet de limieten opzoekt. Vanuit deze sportstand kan vervolgens gekozen worden voor de twee andere afstellingen. In de Comfort-stand wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde Sky Hook-technologie, die de auto in staat stelt om optimaal comfort te bieden, ook op wegen vol oneffenheden. Het Advanced Sport-programma daarentegen, maakt volgens Volvo "van de Volvo S60R een pure sportwagen, met een compromisloos onderstel dat de bestuurder maximaal rijplezier en een perfecte wegligging bezorgt."

Deze brede keuze in rijprogrammas wordt mogelijk gemaakt door Volvo's Four C-technologie. Die vier C's staan voor Continuously Controlled Chassis Concept. Het systeem is in staat om in korte tijd een grote hoeveelheid informatie te vergaren over de bewegingen van de auto. Die informatie wordt doorgegeven aan de schokdempers, die vervolgens hun dempende werking aanpassen aan hetzij de weg, hetzij de rijomstandigheden. Ook de elektronische besturing van het AWD-systeem maakt gebruik van deze informatie. Four C kan vijfhonderd keer per seconde elke schokdemper afzonderlijk opnieuw van informatie voorzien, daarbij rekening houdend met de snelheid van de auto, de bewegingen van de wielen, het chassis en de stand van het stuurwiel. De Volvo S60R maakt gebruik van elektronisch geregelde vierwielaandrijving. Dit All Wheel Drive-systeem is gecombineerd met Four C-technologie, wat de wegligging en de stabiliteit van de auto extra ten goede komt. Net als Four C is het AWD-systeem gekoppeld aan het Multiplex-computersysteem van de auto. Dat zorgt ervoor dat de vierwielaandrijving een enorme hoeveelheid informatie kan verwerken. Daardoor kan er niet alleen uitzonderlijk snel worden gereageerd op commandos van het gaspedaal, maar kan het systeem ook overweg met het enorme motorkoppel.

Volvo S60 (1999 - 2010)

De 2,5 liter, vijfcilinder turbomotor levert 300 pk en is goed voor een koppel van 400 Newtonmeter, dat al bij 2.100 toeren wordt bereikt. In de versie met handgeschakelde versnellingsbak zorgt dat voor een acceleratie naar 100 km/h in 5,8 seconden. De topsnelheid van de S60R is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. De manuele zesversnellingsbak is geheel nieuw en ontwikkeld door Volvo. Daarnaast is er een vijftraps Geartronic automaat leverbaar. Deze biedt de bestuurder de mogelijkheid om zelf te schakelen. De remmen van de Volvo S60R sluiten aan op het prestatieniveau van de auto. De elk van vier zuigers voorziene Brembo remklauwen zijn geheel van aluminium. De voorste remschijven hebben een diameter van 330 millimeter en zijn 32 millimeter dik. De achterste schijven hebben dezelfde diameter, maar een dikte van 28 mm. Tezamen zorgen ze ervoor dat de S60R slechts 36 meter nodig heeft om van een snelheid van 100 km/h volledig tot stilstand te komen.

De Volvo S60R zal worden gebouwd in de Volvo-fabriek te Gent. De V70R zal worden gemaakt in de Zweedse Torslanda-fabriek. De productie van beide top-Volvo's gaat in het tweede kwartaal van 2003 van start. Van beide autos zal een gelimiteerd aantal worden gebouwd. De prijzen zullen begin 2003 bekend worden.