26 november 2004
Seat Altea

Seat Altea

Seat Altea succesvol bij crashtests

26 november 2004 | De Seat Altea heeft uitstekende scores behaald bij de crashtests die worden uitgevoerd door de Euro NCAP-organisatie: vijf sterren voor de veiligheid van de inzittenden, vier sterren voor de veiligheid van kinderen en drie sterren voor voetgangersveiligheid. De resultaten verlenen de Altea een unieke positie in het Midi MPV-segment.

De categorieen waarvoor Euro NCAP punten toekent zijn veiligheid van inzittenden (klassering van frontale en zijdelingse impact), veiligheid van kinderen en voetgangersveiligheid. In deze drie kwam de Altea uitstekend voor de dag met de volgende resultaten:

  • Veiligheid inzittenden (5 sterren bij een maximum van 5)
  • Veiligheid van kinderen (4 sterren bij een maximum van 5)
  • Voetgangersveiligheid (3 sterren bij een maximum van 4)

Van alle sterklasseringen die de Altea kreeg, is vooral de veiligheidswaardering voor de voetgangers opmerkelijk: met een score van 22 punten en 3 sterren plaatst deze Seat zich in de top van zijn segment.

Seat Altea

De Altea is beoordeeld bij drie verschillende testen: frontale aanrijding (front impact test), zijdelingse aanrijding met een vervormbare barriere (side impact test) en een zijdelingse aanrijding tegen een vast object (pole test). Het resultaat: vijf sterren, de hoogst haalbare score.

Voor de testen maakt Euro NCAP gebruik van modellen met de wettelijk voorgeschreven minimum veiligheidsuitrusting. In het geval van de Altea koos men de 1.6 Reference die standaard beschikt over airbags voor bestuurder en passagier, sidebags en gordijnbags en over veiligheidsgordels voor met pyrotechnische spanners, veiligheidsgordels achter met gordelkrachtbegrenzer en een gordelverklikkerlampje aan bestuurderszijde. De Altea behaalde 14 van de maximaal 16 punten bij de front impact test die inhoudt dat de auto met 64 kilometer per uur tegen een vervormbaar obstakel rijdt. Dit obstakel omvat niet meer dan 40% wagenbreedte.

Bij de zijdelingse aanrijding tegen een vervormbaar object behaalde de Altea de maximale score: van 16 punten waarbij de hoofdbescherming als groen werd geklasseerd ofwel, de best mogelijke bescherming die een auto aan zijn inzittenden kan bieden. Bij deze test wordt een kar met een vervormbaar front met 50 kilometer per uur tegen de zijkant van de auto gereden.

Seat Altea

Ten slotte behaalde de Altea het maximale aantal van twee punten bij de zijdelingse aanrijding tegen een vast object. Bij deze test wordt een zijdelingse aanrijding tegen een boom gesimuleerd. De snelheid van de auto bij deze test bedraagt 29 km/h.

Al met al komt het totaal aantal punten op 33 en dat staat voor 5 sterren in het Euro NCAP onderzoeksprogramma naar veiligheid voor inzittenden.