26 november 2004
 

Citroen C5 (2000 - 2008)

Hoge score voor Citroen C4 en C5 bij crashtest

26 november 2004 | De Citroen C5 en C4 hebben een uitstekend resultaat geboekt in de botsproeven van EuroNCAP: beide ontvingen vijf sterren met respectievelijk 36 en 35 punten van het maximum van 37 punten. De Citroen C5 bereikt daarmee het hoogste niveau ooit en is nu de veiligste auto van de gehele automarkt. Op het gebied van voetgangersbescherming onderscheidt de Citroen C4 zich en wordt de standaard dankzij het beste resultaat op de markt met 3 sterren (van het maximum van 4 sterren) en 22 punten. De Citroen C4 bereikt op het gebied van de bescherming van kinderen het opvallende resultaat van 4 sterren (van het maximum van 5 sterren).

Deze resultaten onderstrepen naar eigen zeggen de strategie van Citroen op het gebied van technologische vernieuwingen en weerspiegelen ook het succes van de enkele jaren geleden door PSA Peugeot Citroen ingezette ontwikkeling van nieuwe platforms. Citroen heeft op het gebied van veiligheid in elk segment een plaats in de kopgroep veroverd me hoge scores voor de C2, C3, C3 Pluriel, C8, C4 en C5, die met de eer van marktleider gaat strijken.

Citroen C5 (2000 - 2008)

De resultaten van de botsproeven onderstrepen de homogeniteit en de doeltreffendheid van de veiligheidssystemen, met name bij een frontale botsing. De C5 ontvangt hierbij een speciale vermelding, omdat deze het maximale aantal van 16 punten scoort. De ontwikkeling van de platforms, de toepassing van een additionele kreukelzone bestaande uit een strook onderin de bumper in combinatie met een extra subframe en de airbags dragen natuurlijk bij aan deze resultaten.

De carrosseriestructuur is aan de voorzijde voorzien van additionele kreukelzones, die zijn verbonden met schokabsorberende profielen en een dwarsprofiel, gemaakt van staal met een extra hoge treksterkte. De middensectie, het subframe en de A-, B- en C-stijlen zijn ontworpen om botsenergie te absorberen en veilig weg te geleiden. In totaal bestaat een derde van de structuur uit staal met een extra hoge treksterkte. Ter hoogte van de B-stijl zorgt de veiligheidskooi voor een effectieve bescherming bij zijdelingse aanrijdingen. Deze veiligheidsstructuur is opgebouwd uit de B-stijlen, die aan de bovenzijde zijn verbonden met een dwarsprofiel in het dak en aan de onderzijde met de langsdraagbalken van het chassis. De voorportieren maken deel uit van de veiligheidsstructuur en zijn voorzien van botsprofielen voor een optimale bescherming.

Citroen C5 (2000 - 2008)

De Citroen C5 is uitgerust met zeven airbags, waaronder een nieuwe knieairbag. Deze zorgt bij een aanrijding voor de bescherming van de knieen en de scheenbenen van de bestuurder, door hun botskracht tegen de stuurkolom te verminderen. De Citroen C4 is voorzien van zes airbags en profiteert als eerste auto ter wereld van een optimaal gevormde bestuurdersairbag, dankzij het gefixeerde middendeel van het stuurwiel. Dit zorgt voor een betere bescherming van de borstkas van de bestuurder.

De Citroen C4 is ontwikkeld om de gevolgen van een aanrijding met een voetganger te beperken. Zo is de Citroen C4 voorzien van een tweede kreukelzone aan de onderzijde om de verwondingen aan knieen en onderbenen te verminderen. Een ander voorbeeld is dat de bolle vorm van de motorkap zorgt voor extra ruimte met de onderdelen in de motorruimte, zodat deze zich kan vervormen zonder tegen harde motoronderdelen aan te komen. De motorkap is eveneens van aluminium en beschikt over een binnenscherm met centrale perforatie om botsenergie effectiever te absorberen.