26 november 2004
Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus (2005 - 2011)

EuroNCAP beloont Ford Focus met maximale score

26 november 2004 | In de meest recente Euro NCAP-veiligheidstests is de nieuwe Ford Focus beloond met vijf sterren, de maximale score in zijn klasse voor de bescherming van inzittenden.

De nieuwe Focus is de eerste en enige auto die van Euro NCAP een score van 100 procent heeft gekregen voor bescherming bij frontale en zijdelingse botsingen, en een score van eveneens 100 procent voor dynamische bescherming tegen letsel bij kinderen tussen anderhalf en drie jaar (bij proeven met dummy's). Geen enkele andere auto in dit segment heeft ooit zulke goede resultaten bereikt in Euro NCAP-tests.

Daarbij heeft Euro NCAP op een persconferentie in Madrid bekendgemaakt dat de nieuwe Ford Focus de maximale score van vijf sterren heeft behaald voor algemene bescherming (35,46 punten), vier sterren voor de bescherming van kinderen en een zeer concurrerende score van twee sterren voor de bescherming van voetgangers. Met dit resultaat bouwt Ford voort op het succes van de Focus C-MAX, die als eerste auto een score van vier sterren behaalde voor de bescherming van kinderen.

Ford Focus (2005 - 2011)

De nieuwe Focus behaalde ook hoge onderscheidingen in twee afzonderlijke onderzoeken naar nekletsel, die werden uitgevoerd door Folksam en de International Insurance Whiplash Prevention Group (IIWPG). Deze prestatie is uitermate belangrijk, omdat in Europa nekletsel bij aanrijdingen van achteren 75 procent uitmaakt van alle verzekeringsclaims die verband houden met lichamelijk letsel.

De nieuwe Focus heeft meer kreukelruimte, doordat bij een botsing de stijve chassiscomponenten gecontroleerd loslaten van de carrosserie, waardoor de vrijkomende energie onder de stijve veiligheidskooi doorloopt. Dit verlaagt de deceleratiewaarden voor de inzittenden en voorkomt dat de bodem vervormt. In de structuur bevinden zich voorzieningen als nieuwe compressiedelen in het portier die vervorming van de A-dakstijl en de dashboardbalk voorkomen. Ook is er een nieuwe, rechte balk aangebracht tussen de A-dakstijlen. Deze stabiliseert de zijstructuur van de carrosserie en minimaliseert het risico dat de stuurkolom en de pedalen naar binnen dringen.