24 november 2004
 

Saab

Actieve hoofdsteunen van Saab beste volgens Brits onderzoek

24 november 2004 | De actieve hoofdsteunen van Saab bieden de best mogelijke bescherming bij een achterwaartse aanrijding. Dat stelt het Britse onderzoekscentrum Thatcham aan de hand van crashtests met stoelen en hoofdsteunen van 114 verschillende type auto's die op dit moment in Europa op de markt zijn. Het instituut verricht in opdracht van verzekeraars onderzoek naar het letselrisico bij auto's en de effectiviteit van veiligheidsvoorzieningen.

Thatcham heeft de Saab 9-3 Sport Sedan onder de loep genomen. De zetels, die standaard zijn voorzien van de actieve SAHR-hoofdsteunen (Saab Active Head Restraints), hebben de hoogst haalbare beoordeling goed gekregen. Dat is een mooi resultaat voor Saab, dat als een van de eerste fabrikanten bijna tien jaar geleden al begon met montage van dergelijke hoofdsteunen. Bij een achterwaartse aanrijding bewegen de steunen onder invloed van de druk die de rug van een inzittende uitoefent op een plaat in de rugleuning van de voorstoelen naar voren en iets omhoog. De hoofdsteunen vangen daarbij het hoofd goed op, waardoor de kans op nekletsel (whiplash) aanzienlijk wordt verkleind. De hoge score van de Saab 9-3 Sport Sedan komt ongeveer een maand na de nominatie 'Best Pick' die IIHS (International Institute for Highway Safety, de Amerikaanse equivalent van Thatcham) heeft toegekend aan de hand van onderzoek naar de bescherming bij zijdelingse aanrijdingen. Daarnaast heeft EuroNCAP eerder dit jaar aan de 9-3 Cabriolet het maximum van vijf sterren toegekend voor de veiligheid bij zowel frontale aanrijdingen als botsingen van opzij.

Saab

Bij Saab in Zweden heerst een opgetogen stemming over de reeks goede resultaten die het merk wereldwijd boekt. De tests voor actieve hoofdsteunen, zoals die nu zijn uitgevoerd door Thatcham en door vergelijkbare organisaties in de Verenigde Staten en in Duitsland, tonen aan dat ons pionierswerk vruchten afwerpt, aldus Per Lenhoff, die bij Saab Automobile verantwoordelijk is voor de veiligheidsvoorzieningen. Ook al leveren botsingen van achteren zelden levensbedreigende verwondingen op, er is toch sprake van permanent letsel en onnodig lijden. De jongste onderzoeksresultaten bevestigen onze bevindingen en die van anderen, zoals de Zweedse verzekeringsmaatschappij Folksam die tests in Zweden heeft uitgevoerd.

De test van Thatcham bestaat uit twee onderdelen: een geometrisch en een dynamisch deel. In het eerste wordt de stand van de hoofdsteun ten opzichte van het hoofd beoordeeld aan de hand van een dummypop van het formaat van een volwassen man van gemiddelde lengte. Daarna volgt een crashtest, waarbij de stoel op een slede is gemonteerd. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een BioRID-dummy die voorzien is van sensoren die nauwkeurig krachten en bewegingen van het hoofd meten. Deze dummy is speciaal voor dit doel ontwikkeld door de technische universiteit Chalmer in Zweden in samenwerking met Saab, Volvo en Autoliv.

Saab Saab
 
Websitewww.thatcham.org
Deel via