3 juli 2002
Opel Vectra

Opel Vectra

goede score voor opel vectra in euro ncap crashtests

3 juli 2002 | In de meeste recente ronde van de Euro NCAP test (European New Car Assessment Programme), Europa's befaamde en enige onafhankelijke crash test procedure, heeft de nieuwe Opel Vectra 30 punten behaald.

De Opel Vectra bleek het veiligst bij zijdelingse botsingen (side impact) inclusief de paal test, waarin hij het maximaal aantal punten behaalde. De inzittendenbescherming die de nieuwe Vectra biedt, is gebaseerd op een stabiele (kale) carrosserie met een optimale botsveilige structuur en computer berekende kreukelzones. Dit wordt gecompleteerd door het veiligheidspakket van de nieuwe Vectra. Tot de uitrusting behoren onder andere een allround airbagsysteem met airbags rondom voor alle inzittenden met onder meer: voor- en zij-airbags, hoofdairbags voor en achter, het nieuwste type actieve hoofdsteunen voor, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels voor en achter, gordelspanners, in hoogte verstelbare hoofdsteunen op alle stoelen en het door Opel gepatenteerde Pedal Release System (PRS). Dit laatste systeem zorgt ervoor dat het koppelings- en rempedaal bij een frontale aanrijding automatisch uit hun bevestiging komen, waardoor het risico van letsel aan voeten en onderbenen zoveel mogelijk gereduceerd wordt.

Opel Vectra

Minstens zo belangrijk als het bovengenoemde passieve veiligheidspakket, is de actieve veiligheidsuitrusting. Daartoe is de nieuwe Opel Vectra uitgerust met het Interactive Driving System (IDS) en leverbaar met het nieuwe ESP Electronic Stability Program. IDS is kort gezegd een geintegreerd totaalconcept van wielophanging en elektronische controle- en veiligheidssystemen. ESP is een systeem dat in tegenstelling tot de conventionele stabiliteitssystemen, in onstabiele rijsituaties niet alleen het binnenste achterwiel afremt, maar remingrepen tot drie wielen selectief kan doorvoeren. Hierdoor kan de stabiliserende correctie die van het systeem uitgaat volgens Opel veel gelijkmatiger en effectiever worden uitgevoerd.

De Euro NCAP crashtest procedure onderzoekt en test het gedrag van auto's in exact gedefinieerde frontale en zijdelingse botsingen. Bij de frontale botsing raakt de auto een vervormbaar stootblok met een snelheid van 64 kilometer per uur en een overlap van 40 procent. De zijdelingse bescherming wordt getest door een 950 kilogram zware slede met een snelheid van 50 kilometer per uur op het voertuig te botsen.