15 november 2004
Hummer H2

Hummer H2

Hummer H2H rijdt op waterstof

15 november 2004 | In Californie werd de Hummer H2H, een prototype met waterstof techniek, officieel in ontvangst genomen door gouverneur Arnold Schwarzenegger. Hij deed dat door achter het stuur te gaan zitten voor een proefrit. De Hummer H2H is meer dan een praatplaatje. Hij wordt ingezet voor een gezamenlijk testproject van de Staat Californie en General Motors. Daarbij wordt in de dagelijkse praktijk gekeken naar de mogelijkheden van opslag van waterstof, de infrastructuur die nodig is voor het tanken van deze brandstof en ook de prestaties van de experimentele Hummer zelf.

Met de presentatie van de H2H onderstreept het concern tevens dat de reis naar een nieuwe waterstofeconomie is begonnen. De Hummer H2H is gebaseerd op een H2 SUT (Sport Utility Truck), maar werd zowel technisch als uiterlijk flink aangepast. De laser blauwe kleur lak is niet eerder op een Hummer toegepast en de laadbak van de SUT werd afgedekt met uit composiet materiaal vervaardigd plaatmateriaal. Ook de dakrail met verlichtingsbalk is speciaal voor het prototype gemaakt.

Er zijn drie brandstoftanks aan boord. Ze bevatten tot 350 bar gecomprimeerd waterstofgas. Twee van de tanks zijn onder de Hummer geplaatst, ongeveer op de positie van de klassieke tank, en de derde is op de laadbak gemonteerd. Samen bevatten ze 5,5 kilogram waterstofgas. Daarmee kan de H2H in deze eerste versie ongeveer honderd kilometer rijden. Dat bereik kan met een nieuwe generatie waterstoftanks aanzienlijk worden vergroot.

Hummer H2

Een van de hoofddoelen bij de ontwikkeling van de Hummer H2H was om de auto precies dezelfde terreincapaciteiten en rijeigenschappen mee te geven die Hummer bekend hebben gemaakt. Daarom krijgt hij een aangepaste versie van de Vortec 6000 krachtbron mee, een 6-liter V8. Tot de wijzigingen behoren een nieuwe motormanagement, speciaal ontworpen injectoren en de montage van een compressor. De krachtbron levert nu 134 kW (180 pk).

Bij het ontwerp van de waterstof- en veiligheidstechnologie van de Hummer H2H is ruim gebruik gemaakt van de kennis die GM op dit gebied in huis heeft. Onder andere door de ontwikkeling van brandstofcelauto's als de Hydrogen 3. Ook de GM Fuel Cell Activities afdeling in het Duitse Mainz-Kastel speelde bij dit Hummer project een rol en geeft er een Europees accent aan. Er zijn vooralsnog geen plannen om een dergelijke auto in productie te nemen.