8 november 2004
 

Chrysler

Chrysler viert 80e verjaardag

8 november 2004 | Chrysler viert dit jaar zijn tachtigste verjaardag. Het bedrijf werd in 1924 opgericht door Walter P. Chrysler en was daarmee één van de laatkomers in de Amerikaanse auto-industrie. Desondanks groeide het concern in een paar jaar tijd uit tot lid van de Grote Drie (General Motors, Ford, Chrysler).

Walter P. Chrysler werd geboren in 1875. Na een carriere in de treinenindustrie, trad hij in 1911 als manager in dienst bij autofabrikant Buick. Hij werd in 1916 eerste man bij Buick en in 1919 ook vice-president bij GM, de moedermaatschappij van Buick. Vanwege conflicten met GM-baas Durant verliet hij Buick begin 1920. Hij kreeg toen het aanbod om het in financiele problemen verkerende Willys-Overland uit de brand te helpen. Bij Willys ontmoette hij drie ingenieurs (Breer, Skelton en Zeder) die een technisch geavanceerde zescilinder hadden ontworpen. Chrysler zag veel in dit project. Toen hij in 1923 de baas werd bij Maxwell-Chalmers nam hij het drietal in dienst en bracht de auto begin 1924 op markt onder de naam Chrysler Six. Al in het eerste jaar werden er meer dan 30.000 stuks van verkocht. In 1925 werd Maxwell-Chalmers omgedoopt in Chrysler Corporation. Een jaar later bracht Chrysler ook een viercilinder op de markt. Dit was in feite een Maxwell met een nieuwe merknaam. Tevens kwam er een luxueuzer uitgevoerde zescilinder, die Chrysler Imperial werd genoemd. Chrysler breidde zijn imperium in 1928 fors uit: hij introduceerde twee nieuwe merken (Plymouth en DeSoto) en nam Dodge over.

Chrysler

Chrysler introduceerde in 1934 een auto die veel stof deed opwaaien, de Airflow. Nu wordt de Airflow door velen gezien als een van de meest kenmerkende ontwerpen ooit. Bij de introductie dachten velen daar er anders over. De auto was voor die tijd zeer gestroomlijnd. Naast die gestroomlijnde vormgeving waren er nog meer noviteiten. Hoewel de Airflow geen echte zelfdragende carrosserie had, waren het geen apart chassis en carrosserie meer. De auto werd absoluut niet het succes dat Chrysler had gehoopt. Daarom werd ook al snel met de productie gestopt. Het voornaamste resultaat van de Airflow was dat Chrysler de komende decennia geen avontuurlijke automobielen meer durfde te bouwen Walter Chrysler overleed in 1940 en werd opgevolgd door K.T. Keller. Voor modeljaar 1941 had Chrysler een opvallende nieuwe auto. Deze Town & Country was Chryslers eerste wagon en viel op door het vele hout aan de buitenzijde. Dat leverde de auto de bijnaam woody op. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde het concern enorme aantallen legervoertuigen, vliegtuigmotoren, munitie en ander oorlogsapparatuur.

In de eerste naoorlogse jaren waren de auto's van Chrysler, net als die van de concurrenten, enigszins gemoderniseerde versies van de vooroorlogse modellen. Het eerste echte nieuws bij Chrysler was de introductie voor modeljaar 1951 van de geheel nieuwe, 180 pk sterke V8-motor met halfbolvormige verbrandingskamers, de zogenoemde Hemi. Deze motor leverde voor die tijd uitstekende prestaties. In de loop der jaren zouden deze motoren steeds groter, sterker en sneller worden. Aangezien de verkoopcijfers midden jaren vijftig terugliepen, moest Chrysler iets doen. En dat deed het in 1955. Chef-ontwerper Virgil Exner had een volledig nieuwe generatie automobielen ontworpen met de zogenoemde Forward Look-styling. Hiermee was Chrysler in een keer het modernst ogende automerk. Een tweede verrassing was de C-300. Dit was een uiterst sportieve tweedeurs auto, goed voor 300 pk, die een antwoord moest worden op de Ford Thunderbird en de Chevrolet Corvette. Deze auto's werden tot 1965 gebouwd. Ze werden bekend onder de naam 300 Letter Series, omdat er elk jaar een nieuwe letter achter de aanduiding 300 kwam: 300 B in 1956, 300 C in 1957, et cetera. De motoren van deze autos werden steeds sterker.

Chrysler

Na goede verkoopresultaten te hebben behaald in de jaren vijftig en zestig, zakte Chrysler in de jaren zeventig steeds verder weg. Dat werd nog verergerd door de oliecrisis van 1973, die natuurlijk een merk als Chrysler, dat gespecialiseerd was in grote en dus veel benzine verbruikende auto's, extra raakte. Dit leidde ertoe dat Chrysler ook kleinere wagens ging bouwen, zoals de Cordoba en de LeBaron.

In 1998 fuseerde Chrysler en Daimler-Benz waardoor het concern DaimlerChrysler ontstond. In datzelfde jaar keerde een beroemde naam terug, de 300 Letter Series. De grote 300M was een luxueuze vierdeurs sedan, de opvolger van de Vision. Een zeer opvallende nieuweling in 2000 was de PT Cruiser, die zeer opvallend retro was vormgegeven. De Stratus werd in 2001 opgevolgd door de Sebring, die ook als cabriolet te koop is. In 2003 kwam Chrysler met een sportcoupe, de Crossfire. Deze wordt aangedreven door een V6-motor van Mercedes. Dit jaar werd de 300M opgevolgd door de 300C, die behalve met V6-motoren ook met een 5.7-liter Hemi V8 te koop is. In november komt er ook een stationwagonvariant, de 300C Touring. In 2005 wordt in de VS een supersnelle uitvoering gepresenteerd, de 300C SRT-8.

Chrysler Chrysler
 
Websitewww.chrysler.nl
Deel via