2 november 2004
 

Porsche Boxster (2004 - 2012)

Porsche Boxster ondergaat facelift

2 november 2004 | Acht jaar na zijn introductie wordt op 11 december 2004 tijdens de Miljonair Fair in de RAI te Amsterdam de tweede generatie van de Porsche Boxster voor het publiek geintroduceerd. Bijna 80 procent van alle onderdelen en componenten in de nieuwe Boxster-serie is geheel nieuw. Grotere velgen en een grotere spoorbreedte symboliseren de toename van vermogen en prestaties. De 2,7-liter zescilindermotor van de Boxster ontwikkelt voortaan een maximum vermogen van 176 kW (240 pk) - 8 kW (12 pk) meer dan voorheen. Het maximum vermogen van de Boxster S, met een ongewijzigde 3,2-liter motor, bedraagt voortaan 206 kW (280 pk) in plaats van 191 kW (260 pk). Daarmee sprint de Boxster in 6,2 seconden van 0-100 km/h; de Boxster S heeft voor deze exercitie 5,5 seconden nodig.

Het extra vermogen resulteert in combinatie met geoptimaliseerde aerodynamica in een hogere topsnelheid bij een lager verbruik. De Boxster heeft nu een topsnelheid van 256 km/h en verbruikt gemiddeld (EU-norm) 9,6 liter superplus per 100 kilometer. De topsnelheid van de S-variant bedraagt 268 km/h; het gemiddelde verbruik bedraagt hier 10,4 l/100 km.

Naast de 24 tot 35 millimeter grotere spoorbreedte (afhankelijk van de combinatie van velgen en banden), dragen ook de grotere wielen, de verbeterde torsiestijfheid en buigsterkte, de stuurbekrachtiging met variabele overbrengingsverhouding, de nog korter en scherper schakelende versnellingsbak, en de compleet nieuwe stoelen met nog meer zijdelingse steun bij aan deze verbetering van het rijplezier. De actieve veiligheid is op een hoger niveau gebracht met een geoptimaliseerd remsysteem en de uitbreiding van de standaarduitrusting met PSM Porsche Stability Management. PSM stabiliseert de auto bij onder- of overstuur door de individuele wielen gericht af te remmen en door in te grijpen in het motormanagement.

Porsche Boxster (2004 - 2012)

Het nieuwe front van de Boxster heeft overduidelijk de karakteristieke trekken van een Porsche sportwagen, terwijl tegelijkertijd het typische Boxster-gezicht is behouden. Een karakteristiek kenmerk is het nieuwe koplampconcept. Dit omvat aparte koplampen voor de hoofdverlichting in combinatie met boeglampen met geintegreerde mistlampen. Een ander significant verschil met de eerste Boxster-generatie is zichtbaar aan de achterzijde: de scheidingslijn tussen het achterpaneel en de feitelijke carrosserie van de auto loopt niet langer onder, maar boven de achterlichten. De nieuwe modellen hebben wederom dezelfde, karakteristieke uitlaat in het midden van de auto. En net als voorheen is ook hieraan het verschil tussen de basis en de S-uitvoering te zien. De Boxster heeft een ovale uitlaatpijp, de Boxster S heeft twee ronde uitlaatpijpen.

Andere verschillen met de eerste Boxster-generatie zijn de grotere luchtinlaten voor de achteras en de nieuwe, buiten het koetswerk uitstekende portiergrepen. Een ander punt is dat alle concave oppervlakken, bijvoorbeeld op het portierpaneel van de vorige Boxster-serie, nu zijn komen te vervallen. In plaats daarvan bollen de zijpanelen van de nieuwe Boxster naar buiten, als een teken van kracht en prestaties. Een ander aspect van het nieuwe ontwerp wordt duidelijk na het openen van het dak: de hogere rolbeugels, nu met afgeplatte bovenkanten, zijn een paar centimeter naar achteren verplaatst ten behoeve van meer ruimte achter de rugleuningen van de stoelen.

De rijkere standaarduitrusting, die onder meer grotere velgen, PSM, airconditioning, radio-CD-speler en boordcomputer omvat, betekent echter geen hogere prijs. De basisprijs voor de nieuwe Porsche Boxster bedraagt € 61.600,- incl. BTW en BPM. De Boxster S gaat € 72.370,- incl. BTW en BPM kosten.